18.11.

Teatteritaiteen moniottelija

Aulassa ei ole parkkipaikkoja työryhmän muodostavat Jere Luntta, 19, Érica Melkas, 23, Aiju Putus, 21 sekä Jani Impivaara, 23 (ei kuvassa). Esko Korpelainen opettaa ja ohjaa.

Teatteritaiteen maisteri Esko Korpelainen, 31, on täysverinen mikkeliläinen, joka on usein paluumuuttanut takaisin kotikaupunkiin.
Hyvä niin, sillä hän taiteen moniosaaja ja ammattilainen, joka on valmistunut teatteriopettajan maisteriohjelmasta (2020), ja teatteri-ilmaisun ohjaajaksi AMK (2017).

Parhaillaan Korpelainen toimii Paukkulan kansanopistotasoisen Näyttämölinjan vastuuopettajana ja Mikkelin Tyttöteatterin vastaavana ohjaajana ja tekee teatterialan töitä myös Esittävän taiteen kollektiivi Kaukasuksen kautta, jonka jäsen hän on ollut kymmenen vuotta, sen perustamisesta alkaen.

Vähemmän tunnettua on runojen kirjoittaminen ja esittäminen.
Korpelainen voitti alkusyksystä tiukassa mittelössä Poetry Slam eli Lavarunojen Etelä-Savon aluekisan ja lunasti valtakunnallisen finaalipaikan. Koronan vuoksi odotettu kisa peruttiin.
Korpelainen kertoo lähteneensä kisaan rennoin ja kirkkain mielin.
– Poetry Slam -muoto sallii rosoisenkin esiintymisen ja teksti saa olla huomion keskipisteenä.

Taipumus runoihin on tullut hänelle geeneissä. Isoisä rehtori, lentopalloilija, kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Seppo Häkkinen kirjoitti kesämökin valokuva-albumeihin jokaiseen kuvaan yhden riimin.
– Ne olivat nokkeluutta ja huumoria täynnä, niitä oli satoja kappaleita ja niitä opeteltiin lapsena ulkoa. Äitini Heli (os. Häkkinen) on myös kirjoittanut merkkipäivien runoja sukulaisille ja läheisille.
– Sieltä se on tullut minullekin. Teinin hormoonimyrskyissä löysin Tabermannin runot ja innostuin niistä. 20-vuotiaaksi mennessä olin duunannut kolme omakustanteista runokirjaa, Korpelainen kertoo.
Näyttämölle kirjoittaminen on nyt Korpelaiselle luontevin reitti ilmaista itseä tekstillä.
– Silloinhan se ei ole pelkkä teksti, vaan siellä ovat myös tila, aika ja keho.

Aika, tila, ja keho yhdistyy näyttämöllä

Paukkulan uusi lukuvuoden mittainen Näyttämölinja aloitti Korpelaisen luotsaamana elokuussa seitsemän opiskelijan voimin.
– Koulutus antaa opiskelijoille valmiuksia teatterialan jatko-opintoihin ja työskentelyyn alalla. Teatteria tarkastellaan ja tutkitaan kokonaisvaltaisena taiteen muotona, mutta keskiössä ovat esiintyminen ja näytteleminen.

Parhaillaan viimeistellään Rakas painajainen & Aulassa ei ole parkkipaikkoja -pienoisnäytelmiä. Näyttämölinjalaiset ovat muodostaneet kaksi pienryhmää, jotka ovat saaneet tehtäväkseen luoda uuden kotimaisen kantaesityksen.
Tehtävänannossa on ollut aikaraami sekä muutama esitysmuotoon liittyvä yksityiskohta, jotka työryhmän on upotettava näytelmään.
Aulassa ei ole parkkipaikkoja kertoo uskomattomasta retkestä kohti kesäfestivaaleja. Tarinan keskiössä on neljä henkilöä erilaisista lähtökohdista.
Rakas-painajainen puolestaan vie 6-vuotiaan Minin matkalle unen todellisuuteen, jossa hän kohtaa niin ystäviä, kuin oikeasta elämästä heijastuvia ennakkoluuloja, rajoitteita ja uhkatilanteita.
Työryhmässä ahkeroivat Fineas Dylan, 18, Anni Hyöppinen-Koski, 28, Aada Lahtinen, 21.
Rakas painajainen & Aulassa ei ole parkkipaikkoja esitetään Paukkulan Artium-salissa 28.11.–4.12.2020.

Paukkulan Näyttämölinjalta valmistuu joulukuussa ensi-iltaan Johanna Seppäsen opettamana ja ohjaamana tanssiesitys to–pe, jota on valmistettu koko syksyn ajan tanssitunneilla.
Mikkelin Tyttöteatteri on aloittanut kautensa elokuussa ja valmistaa esityksen vuoden 2021 alkupuolelle. Tyttöteatteri toimii osana Esittävän taiteen kollektiivi Kaukasuksen tuotantoa ja toimintaa.

Antero Heikkinen

Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.