28.10.

Kumppanuus kannattaa

Saimaa Brewingin Janne Jantunen (vas.) ja Citymarketin Lasse ja Marko Miettinen ovat löytäneet yhteisen sävelen, joka on tuonut molemmille hyviä tuloksia.

Citymarket Mikkelin kauppias Marko Miettinen puhuu väkevästi paikallisuuden puolesta. Hän innostaa tuottajia tuomaan tuotteitaan tarjolle.
– Tarjotkaa meille rohkeasti vaikka hunajaa, hiutaleita tai jauhoja. Kaikki paikallinen ruokatarjonta on tervetullutta.

Paljon Citymarketin hyllyistä paikallista tuotantoa jo löytyy, mutta lisääkin mahtuu. Miettinen huomauttaa, että kaikki hyötyvät, jos aluetalous pyörii hyvin.
– Mitä enemmän on täkäläisillä yrittäjillä töitä, sitä enemmän on meilläkin asiakkaita.
–Toki paikallisuus teettää kaupalla työltä, mutta palkintona on entistä omaleimaisempi ja laadukkaampi valikoima, Miettinen sanoo.
Myös Kesko kannustaa kauppiaita suosimaan paikallisia toimijoita ja tuottajia valikoimissa.

Esimerkki hyvin sujuvasta ja kaikkia hyödyttävästä paikallisesta yhteistyöstä on Miettisen ja mikkeliläisen panimon Saimaa Brewingin kumppanuus.
Uudistunut juoma-osasto on siivittänyt Saimaan tuotteiden myynnin Citymarketissa tänä vuonna huimaan 70 prosentin kasvuun.
– Saimaan juomat ovat meillä hyvin esillä, ja ne menevät erittäin hyvin kaupaksi, sanoo Citymarketin juomaosastoa vetävä Lasse Miettinen.

Marko Miettinen
on kaiken kaikkiaan tyytyväinen Citymarketin myynnin kehitykseen. Myynti kasvaa tänä vuonna noin 10 prosenttia.
– Kauppa on käynyt, vaikka saksalaiset ja venäläiset puuttuvat. Suomalaiset ovat pysyneet kotimaassa ja olleet paljon mökeillä, mikä tuntuu varsinkin Etelä-Savossa.
Kauppiasparin Marko ja Seija Miettisen ohella perheyrityksen leivissä työskentelevät myös perheen lapset Lasse 23, ja Annika, 25. Annika vastaa verkkokaupasta, ja Lassen valtakuntaa ovat teolliset elintarvikkeet, pakasteet ja juomat.

Myös Tuskussa toimivalla Saimaa Brewingillä on menossa kova kasvukausi. Juomakauppa on kasvanut tänä vuonna 45 prosenttia.
– Kysyntä ollut niin kova, ettemme ole saaneet tarpeeksi tuotteita ulos panimolta, sanoo yhtiön myyntipäällikkö Janne Jantunen.
Jantunen sanoo, että edessä on tuotannon laajennus lähitulevaisuudessa. Neuvottelut laajennuksesta ovat kaupungin kanssa jo pitkällä.
–Kasvun takana on markkinoinnin terävöittäminen etenkin Saimaan alueella ja pääkaupunkiseudulla, sanoo Jantunen joka siirtyi viime vuonna panimoyhtiöön elintarvikejätin palveluksesta. Hänellä on kokemusta panimoteollisuudesta 1990-luvulta.

Mikkeliläispanimon ja K-ryhmän yhteistyö on jatkunut pari vuotta. Tuskussa valmistuu muun muassa Pirkan Parhaat -valikoimaan kuuluvia laatuoluita ja virvokkeita.
–K-ryhmän yhteistyön merkitys on meille on erittäin suuri. Arvostamme, että olemme päässeet Pirkka-tuotteiden valmistajaksi.

Pertti Oksan 25 vuotta sitten perustama mikkeliläispanimo kuuluu nyt MBH Breweries Oy:hyn yhdessä Loviisassa toimivat Malmgård Breweryn kanssa. Omistus on Hartwallin suvulla.
Panimoyhtiö työllistää 25 henkeä, joista 20 toimii Mikkelissä.
Jantunen näkee yhtiön tulevaisuuden valoisana.
– Saimaa on upea brändi, josta on kaikilla myönteinen mielikuva.

Tapio Honkamaa

Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.