09.01.

Näköaloja: Ihan Mikkelistä

Yleisönosastot ja some ovat Mikkelin osalta lohduttomat: talous on kuralla ja sitä sopeutetaan väärin. Vähäisten palveluiden laatu on huono ja työntekijöitä on liikaa.

Liitoskunnat on unohdettu, eikä asukkaita kuulla. Elinkeinoelämää ei kuulla ja jos kuullaan tietysti vääriä yrityksiä.

Syylliset on löydetty: onnettomat päättäjät ja surkeat virkamiehet. Mikkeli on pahin, vaikka 200 kuntaa kyntää samaa uraa. Kouvola, Rovaniemi, Kajaani, Imatra, Salo leikkaavat samoin, mutta vain Mikkeli väärin. Vanhimmalla maakunnalla tai valtionosuusleikkauksilla ei ole merkitystä.

Miten vaikeudet ratkaistaan? Väitöskirjassani kirjoitin:
”Kunnalla on paikallisiin arvoihin, kulttuuriin ja strategioihin perustuva identiteetti ja rakenteeltaan ainutlaatuinen maine. Kunnan on mahdollista menestyä, kun se tietää, mitä se on, siitä on rakentunut vahva yhteisö ja paikan henki on aktiivinen.”

”Paikan henki on keskeinen menestystekijä. Hyvää ulkoista mainetta ei saa ilman hyvää sisäistä mainetta. Ellei kunta usko itseensä, tuskin ulkopuolinenkaan. Olennaista on nähdä kunta yhteisönä eikä vain organisaationa. Valtuusto voi tehdä päätöksen, että Mikkeli on kaunis, se voidaan viestiä mediassa, mutta kun muualta tullut kysyy taksikuskilta, onko Mikkeli kaunis ja saa vastaukseksi, että ”herrojen huaveita”, kertoo taksikuski uskottavimman tarinan. Tavallinen mikkeliläinen on maineemme suurlähettiläs.

Parhaimmillaan maine on työkalu, jolla kunnat tekevät tulevaisuuttaan. Paikan henki syntyy osallisuudesta ja yhdessä tekemisestä. Mainetyön ansiosta kunnan strategia ei ole enää johdon tavoitteita vaan sosiaalinen käytäntö. Kuntalaisista tulee maineen tekijöitä, he muuttuvat strategioiden objekteista subjekteiksi. Tarinat syntyvät yhteisestä puheesta, yhteisestä tekemisestä. Ellet ole synnyttämässä tarinaasi, et sitä levitä. Yhteinen tekeminen sitouttaa.”

Keskitytään syyllisten etsimisen sijasta ratkaisuihin. Toimitaan strategioidemme mukaisesti ja otetaan kaikki mukaan.

Timo Halonen
Mikkelin kaupunginjohtaja

Kommentit

  1. Ihan Mikkelistä 03/02/2020 10:17

    Tosiasiat eivät hymistelemällä muutu. Mikkelissä on aina vaiettu epäkohdista, nyt lakkautetaan seutukunnista loputkin palvelut, mutta tiettyjen tappiokohteiden tuki on ikuista. Verot tapissa ja hys hys, kaikki on vain niin positiivista.

  2. Pia 10/01/2020 07:15

    ” Ellei kunta usko itseensä, tuskin ulkopuolinenkaan. Olennaista on nähdä kunta yhteisönä eikä vain organisaationa.”

    Tämä on hyvin vaikeaa tilanteessa, jossa kuntalaisella on tunne, että ei kuunnella. Mitään konkreettista ratkaisua tämä kirjoitus ei tarjoa. Liekö tarkoituskaan. Faktaa se, että liitoskunnat on unohdettu ja kuntalaisia ei kuunnella. Heti perään hienoja lainauksia väitöskirjasta.
    Jään odottamaan täällä liitoskunnassa niitä toimia, joilla kaikki saadaan talkoisiin mukaan ja paikan henki yhteisöllisyyden kautta nousemaan. Sillä se ei nouse, että asioita ja toimia keskitetään kaupunkiin näkemättä pienempien liitoskuntien mahdollisuuksia.

  3. Mikis 09/01/2020 20:54

    Kyllä se on niin että jos syö enemmän kuin tienaa, on turha haikailla maineen ja hengen perään. Mikä olisi ratkaisu tässä sisäänpäinkääntyneisyyden tukahduttavassa eläkeläisten reservaatissa Mikkelissä? Vastaus: parisataatuhatta pakolaista Etelä-Savoon niin saataisiin talouteen säpinää ja syntyvyys nousuun!

  4. Ristiinan juippi 09/01/2020 17:32

    Ai veroja nostamalla ja palveluita lakkauttamalla herrat kuvittelevat että yhteishenki paranee. Kuntalaisen näköjään pitäisi esittää tyytyväistä, ettei päättäjille tulisi paha mieli.
    Sitä saa mitä tilaa

  5. Markus Tykkyläinen 09/01/2020 16:14

    Kaupunginjohtaja kiinnittää oikeisiin asioihin huomiota. Aluetutkija Timo Aro nostaa menestyvien alueiden ominaispiirteiksi:
    1. Alueen riittävä koko ja riittävä väestöntiheys
    2. Alue on kasvun osatekijöiden suhteen positiivisella kasvukehällä
    3. Tieto- ja osaamiskeskittymä, mm. korkeakoulut, osaamis- ja tietointensiivisyys
    4. Hyvä saavutettavuus
    5. Pehmeää veto- ja pitovoimaa
    6. Kirkas mainekuva, joka herättää tunteita
    7. Tahto ja luottamus, alueen halu ja kyky edistää yhteisiä tavoitteita, yhteinen tekeminen päämäärien saavuttamiseksi, positiivinen yhteinen retoriikka sekä alueen toimijoiden välinen keskinäinen luottamus
    8. Villit kortit, paikallinen/alueellinen vahvuus tai jokin erityispiirre, jossa on potentiaali

    (Timo Aro, Muuttoliike ja aluekehityksen iso kuva, MDI, 05/2019)

    Osa menestyksen tekijöistä on sellaisia, joille ei helposti voi mitään. Mutta Aron luettelossa on paljon sellaista, joka on meistä kaikista maakunnan toimijoista kiinni, ja johon voimme vaikuttaa! Esimerkiksi positiivinen retoriikka, yhtenäinen suunta ja tahtotila!! Ainakin itse olen talkoissa mukana!!

    • virkailija 09/01/2020 19:33

      Talkoohommat voisi aloittaa maksamalla veronsa Mikkeliin.

  6. Kimmo Vaskelainen 09/01/2020 15:49

    Timolta upea kirjoitus, todellakin täyttä asiaa.

  7. NiskaLimassaJalatMaassa 09/01/2020 15:43

    Aikamoinen puolustuspuhe. Rivien välistä huomaa marttyyriasenteen. Todellisuudessa kaikki mainitut kunnat ovat leikanneet väärin. Se että velka kasvaa on tosiasia ja näin rivikansalaisena vaikuttaa todellakin herrojen huaveita saada talous plussalle pelkällä tsemppaamisella. Tässä menee nyt niin moni asia sekaisin että tämänkin kirjoituksen tilalla jos olisi esimerkiksi vahva ote edestäpäin johtamisesta eikä rökitetyn selittelyjä niin ehkäpä voitaisiin seisoa samassa rintamassa selkä suorana.

Vastaa käyttäjälle Markus Tykkyläinen Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.