03.10.

Automiehen varma valinta

Mikkeliläisen Reijo Björkmanin Jaguar I-Pace kulkee sähköllä.

Jaguar hiipii äärimmäisen pehmeästi eteenpäin, mutta vain hipaisu kaasupolkimeen, niin se syöksyy Mikonkatua eteenpäin kuin kissapeto viidakossa.
Ei ihme, että kokenut mikkeliläinen automies Reijo Björkman on valinnut kulkuneuvokseen täyssähköllä toimivan Jaguar I-Pacen.

Björkman tunnetaan Mikkelissä paremmin monesta muusta asiasta kuin autoista. Hän on vakuutusmeklariyhtiö Meklaritalo Oy:n senior adviser, Mikkelin Liikemiesten seuran puheenjohtaja sekä liigaseura Jukureitten hallituksen jäsen.
Automies mäntyharjulaisnuorukaisesta kasvoi tasan 50 vuotta sitten, kun hän vuonna 1969 sai ajokortin. Ensimmäinen auto oli Toyota Crownin farmarimalli.
–Setäni Lauri Björkman oli Toyotan ensimmäisiä piirimyyjiä Suomessa. Crownia seurasikin sitten pari, kolme muuta Toyotaa.

Sitten olivat vuorossa ruotsalaiset kaksi Saab 96:ta ja Volvo 242. Sen jälkeen Björkmanilla on vuosikymmenien saatossa ollut allaan useita Audeja, pari Lanciaa, Subaru, Peugeot, Opel ja Jeep. Kesäautona on ollut toista kymmentä vuotta Alfa Romeo Brera.

Rallikin on Björkmania kiinnostanut, vaikkakaan hän ei itse ole ollut ohjaimissa. Hän on häärännyt aikanaan muun muassa Ari Mökkösen taustajoukoissa.
Björkmania kiehtoo autojen tekniikka ja uutuudet. Hän sanoo mielellään kulkevansa eturintamassa.
–Minulla on ollut usein erikoisia malleja, joita ei tule sitten usein tiellä vastaan. Minulla oli Mikkelissä ensimmäisten joukossa Volvon 90 XC -hybridi.

Nyt alla on siis sitten Jaguar I-Pace -täyssähköauto, joita valmistetaan Magna Steyrin tehtaalla Itävallan Grazissa. Millainen peli se oikein on?
Lyhyen koeajon perusteella aivan loistava. Autossa on kaikki mahdolliset varusteet istuimen ilmastoinnista ja ilmajousituksesta lähtien.

Liki 400 hevosvoimaa vie nollasta sataan 4,5 sekunnissa. Hintaa Jaguarille kertyy tällä varustelulla n 120 000 euroa, josta Björkman kertoo saaneensa alennusta, koska osti esittelyauton.
Björkmania Jaguarin sähköversio kiinnosti, koska se on rakennettu alusta alkaen nimenomaan sähköautoksi.
–Tekniikka on edistyksellistä, ja auto on erittäin miellyttävä käyttää. En koe tätä niinkään ympäristötekona, mutta ei ympäristöystävällisyydestä tietysti haittakaan ole.

Sähköautoilun hintaa Björkman ei pidä ongelmana, vaikka ison auton ostohinta korkea onkin. Hän huomauttaa, ettei Jaguarin hintalappu ole juuri suurempi kuin paremmanpuoleisella polttomoottoriautoillakaan.
–Sähköauton käyttökustannukset ovat pienet. Kotona ladattuna akullinen sähköä maksaa 10 euroa, ja sillä ajaa Mikkelistä Kajaaniin. Myös käyttövoimavero on alempi kuin polttomoottoreilla.
Sähköautojen heikkoutena on edelleen akun latauksen lyhyt kesto. Jaguarilla täydellä latauksella pääsee vajaat 400 kilometriä ja pikalatauksella 70-80 prosenttia siitä.
Kuusamossa olevalle loma-asunnolle matkatessa Björkmanin on siis otettava Kajaanissa tunnin yhdistetty lounas- lataustauko.
–Pääosin ajan tässä Mikkelin ympäristössä, joten minulle tämä auto sopii hyvin.

Auto- ja jääkiekkomiehiä on Björkmanin perheessä myös tulevaisuudessa. Hänellä on vaimonsa kanssa kaksi lastenlasta, joista vanhempi on juuri saanut ajokortin.
–Pojanpoika sai 17-vuotiaana kortin erikoisluvalla , kun isän työpaikka on Helsingissä ja jääkiekkoharrastus vaatii paljon kulkemista. Hän on kyllä noheva poika sekä kaukalossa että ratissa.

Tapio Honkamaa

Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.