03.10.

Anni testaa: Toyota GR Supra

Mikkelissä, Etelä-Savon Autossa esittelyssä olleet GR Suprat kaahasivat myyntipäällikkö Ville Kaipaisen (vas.) ja huoltoneuvoja Jani Partasen sydämiin.


Automarkkinoille on tullut uusi Toyota GR Supra. Se on auto, joka laittaa monen autoystävän kädet syyhyämään ja sydämen tykyttämään.
Näin ainakin Mikkelissä, Etelä-Savon Autossa, jonne linjakkaita urheiluautoja oli saapunut esittelyyn kaksin kappalein.
–Erittäin hyvännäköinen auto. Juuri sellainen, jolta oikean urheiluauton kuuluukin näyttää. Ihokarvat nousevat pystyyn sellaisella, jolle autot ovat lähellä sydäntä, sanoo huoltoneuvoja Jani Partanen.
Myyntipäällikkö Ville Kaipaisen mielestä uusi automaailman tähti kunnioittaa hyvin myös edellisiä Supran mallisukupolvia.
–Uusi Supra sytyttää sellaisenkin ihmisen, joka on paljon autoja nähnyt ja työskennellyt niiden parissa. Helposti tulee valuma silmäkulmaan.

Hevosvoimia takavetoisesta ajopelistä löytyy 340 ja vääntöä 500 newtonmetriä. Mitä kaunottaresta pitääkään maksaa?
–Hinta on alkaen 85 000 euroa, sanoo Kaipainen.
Esittelytekstissä luvataan ainakin nautinnollista ajotuntumaa, voimaa, nopeutta ja tasapainoisuutta.
Auton suunnittelusta on vastannut Toyota Gazoo Racing (GR).
Kovakattoinen Supra valmistetaan Itävallassa, ja sen sisarmalli on avokattoinen BMW Z4.

Allekirjoittanutta paremmin aiheesta tietäville Toyota Supra on legendaarinen urheiluauto. Yli 15 vuoden tauon jälkeen Suomeen tuodussa kaksipaikkaisessa on 3-litrainen, 6-sylinterinen rivimoottori ja rivakka, 8-portainen automaattivaihteisto.

Urheiluautonoviisi toimittaja pääsi myös testaamaan, miltä kohuttu uutuus tuntuu ajossa.
Supraan on jokseenkin ahdasta pujottautua, mutta ohjaamossa kaikki näyttäisi olevan juuri eikä melkein paikallaan. Hallintalaitteet ovat kaikki helposti käden ulottuvilla.
Pienen jännittyneen tuumauksen jälkeen rohkaistun painamaan starttinappulaa, ja moottori hörähtää käyntiin tyylikkäästi murahtaen.
Liikkeellelähdön jälkeen huomio kiinnittyy ärhäkän kiihtyvyyden lisäksi ajomukavuuteen.

Tehtaan mukaan eväät riittäisivät kiihdyttämään nollasta sataan 4,3 sekunnissa. Kevyellä kaasukosketuksella nopeusmittariin kilahtelee yhä vain suurempaa lukemaa. Huippunopeus on rajoitettu 250 kilometriin tunnissa, mutta sen todentaminen jääköön toisille.
Normaaliajossa Supra kuulostaa mielestäni yllättävän hiljaiselta matkakumppanilta, mutta kuutoskoneen sointi on silti havaittavissa.
Ostohalut pysyvät elämyksellisestä ajonautinnosta huolimatta aisoissa. Myönnän kuitenkin, että GR Supra -koeajon jälkeen tavan Toyota Avensiksen ratin taakse hyppääminen tuntui oudoksuttavan tavalliselta.

Anni Suomela

Toyota GR Supra 2019

  • Kaksipaikkainen urheiluauto
  • Lanseerattu Suomessa Neste Rallin 2019 yhteydessä
  • Suunnittelija Toyota Gazoo Racing
  • Valmistettu Itävallan Grazissa. Sisarmalli on BMW Z4
  • Tekniikka: 3-litrainen 6-sylinterinen rivimoottori (250 kW, 340 hevosvoimaa), takaveto, 8-portainen automaattivaihteisto, aktiivinen takatasauspyörästön lukitus
  • Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,3 s, huippunopeus (rajoitettu) 250 km/h
  • Polttoaineen kulutus WLTP 8,2 l/100 km
  • Kommentit

    Vastaa

    Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.