06.06.

Elämänlankana lentokoulu

Lentoaseman päällikkö Mikke Hernetkoski (vas), Xamkin koulutusalajohtaja Mika Ruponen, everstiluutnantti Kimmo Nordberg, johtaja Erkki Järvinen Lentokoulu Pirkanmaa Oy:stä ja Jaakko Maatila toivovat, että näkymä lentoaseman lennonjohtotornista olisi jatkossa eloisampi.

Mikkelin päättäjillä on iso päätös edessään 17. kesäkuuta, kun he kaupunginvaltuuston kokouksessa ratkaisevat lentoaseman kohtalon.

Mikkeliin on lennetty vuodesta 1936 saakka. Aikataulunmukainen kaupallinen liikenne päättyi 2005, ja sen jälkeen kentällä on nähty sotilaskoneita ja tilauslentoja.
Kenttään on investoitu vuosikymmenten kuluessa yli 35 miljoonan euron edestä. Kentän nettokulut kaupungille olivat viime vuonna noin 300 000 euroa.

Vuosi sitten valtuusto antoi kentälle aikaa kevääseen 2019 saakka etsiä selviä merkkejä toiminnan vilkastumisesta. Muussa tapauksessa kenttä suljetaan.
Nähtäväksi jää, laskeeko valtuusto riittäväksi vilkastumiseksi sen, että Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu (Xamk) ja Lentokoulu Pirkanmaa Oy ovat yhdessä valmiit aloittamaan liikennelentäjäkoulutuksen Mikkelissä viimeistään vuoden kuluttua syksyllä.

Xamkin koulutusalajohtaja Mika Ruponen ja Lentokoulu Pirkanmaa Oy:n vastuullinen johtaja Erkki Järvinen sanovat, että nopeimmillaan lentäjäkoulutus voisi alkaa Mikkelissä täydennyspaikkojen myötä jo vuodenvaihteessa.
Xamk on valmistellut lentäjäkoulutusta vuodenpäivät, ja nyt on suunnitelmat selvillä. Tarjolla on eurooppalaisen mallin mukainen liikennelentäjäkoulutusta, jossa ammattikorkeakoulu tarjoaa sähkö- ja automaatiotekniikan insinööriopinnot ja lentokoulu lentäjäkoulutuksen. Tämä koulutustapa valmistaa insinööri- ja ATPL-tutkintoon, mikä on kaupallisen ilmaliikenteen lentokapteenilta vaadittava lentolupa.

Tämä on meille vetovoimatekijä.

Ruponen sanoo, että Xamk on mukana hankkeessa, koska lentäjäkoulutus kasvattaa Mikkelin houkuttelevuutta opiskelupaikana. Aloituspaikkoja on luvassa toistakymmentä.
–Tämä on meille vetovoimatekijä. Ratkaisevaa oli, että mukana on nyt lentokoulutuksen tarjoava yritys, ja yhdessä viemme tätä nyt eteenpäin, sanoo Ruponen.

Järvinen sanoo, että lentoyhtiöt arvostavat yhä enemmän teknisen koulutuksen saaneita lentäjiä. Suomessa yhdistelmäkoulutusta ei saa vielä missään.
–Aivan varmasti se on tulossa. Jos ei sitä ei aloiteta Mikkelissä, aloitetaan se jossakin muualla

Mikkeliin tamperelaista lentokoulua vetää muun muassa se että, Tampereen kenttä on koutustarkoituksiin tukkoinen. Jos koulutus alkaa, siirtää Lentokoulu Pirkanmaa Oy toimintansa ja kalustonsa eli neljä lentokonetta Tampereelta Mikkeliin. Koulutus luo uusia työpaikkoja Mikkeliin kuudesta kahdeksaan.
–Koulutuksen myötä Mikkelin kentän toiminta vilkastuu noin 10-kertaiseksi nykyisestä, sanoo Mikkelin lentoaseman päällikkö Mikke Hernetkoski.

Mikkelin kentän suurin käyttäjä on puolustusvoimat, joka lensi Mikkeliin viime vuonna 53 lentoa. Everstiluutnantti Kimmo Nordberg toivoo, että kenttä säilyy. Hän muistuttaa, että lentokenttä oli yksi kriteeri, kun maavoimien esikunta asettui Mikkeliin.
–Kustannuksiin emme osallistu missään muuallakaan lentokentällä normaalien käyttökustannusten lisäksi.

Tapio Honkamaa

Kommentit

  1. Erkki Söderlund 07/06/2019 15:30

    Toivottavasti kuntokoulu pääsee aloittamaan kesän jälkeen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.