11.01.

Suomalainen ruoka ja matkailu kumppanina Berliinin messuilla

Saimaan / Etelä-Savon messukokki, yrittäjä Teemu Kaijanen loihtii herkulliset makupalat puhtaista etelä-savolaisista raaka-aineista. Saimaan messuosaston on organisoinut kehitysyhtiö Mikkeli Miksei Oy (kuva: Antero Heikkinen).

Suomi on ensi viikolla Berliinissä avautuvien, maailman suurimpien Grüne Woche -ruokamessujen kumppanimaa teemalla ”Aus der Wildnis” eli villistä luonnosta. Saksaan on lähdössä 80 suomalaista ruoka- ja matkailuyritystä, jotka täyttävät kokonaisen messuhallin.

Omina alueosastoinaan Suomen hallissa esittäytyvät Saimaan alue, Pirkanmaan, Hämeen ja Keski-Suomen yritysten muodostama läntinen Järvi-Suomi, Pohjois-Karjala, Lounais-Suomi, Kainuu ja Lappi. Kuluttajille suunnatut messut järjestetään Berliinin messukeskuksessa 18.–27. tammikuuta.

MTK Etelä-Savon toiminnanjohtaja Vesa Kallion mukaan kumppanimaayhteistyön tavoitteena on saada näkyvyyttä suomalaisille arktisille ruoka- ja juomatuotteille, raivata niiden tietä Saksan markkinoille sekä houkutella lisää matkailijoita Suomeen markkinoimalla Suomea ruokamaana.

Kumppanimaasopimuksen messujen kanssa allekirjoittanut Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK on vastuussa hankkeen järjestelyistä yhteistyössä maa- ja metsätalousministeriön, suomenruotsalaisia viljelijöitä edustavan SLC:n sekä Business Finlandin kanssa. Hankkeen tukena ovat alueelliset ruoka- ja matkailuhankkeet sekä MTK-Varsinais-Suomi. Viestinnän ja ohjelman tukena on lisäksi Suomen Saksan suurlähetystö.

Suomalainen arktinen ruoka ja juoma esittäytyvät saksalaisille messujen lisäksi myös erillisessä Business Finlandin järjestämässä sisäänostajatapahtumassa sekä Food from Finland -ruokavientihankkeen organisoimissa kauppaketjukampanjoissa.

Suomi on pääosassa myös messujen avajaistapahtumassa torstaina 17.1. Avajaisohjelmassa Suomea edustavat pianisti Iiro Rantala, tanssiryhmä VäkeväKollektiivi sekä maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä. Kutsuvieraiden avajaismenut loihtii Suomen kokkimaajoukkue.

Kutsuvieraat pääsevät maistelemaan muun muassa saparoporsaan poskea, arktisissa oloissa kasvaneesta ylämaankarjasta tehtyä tartaria, juusto-kaura -kroketteja, mustikkapannacottaa ja tikkupullaa. VIP-vieraat saavat maistaa myös ohrasta tehtyjä karjalanpiirakoita. Juomaksi on tarjolla mun muassa Koskenkorva-drinkkejä, pienpanimo-oluita ja suomalaista vettä.
– Suomi haluaa valloittaa saksalaisten sydämet valttikorteillaan. Niitä ovat arktisen luontomme ja ruokamme tutkitusti todistettu puhtaus, vastuullisuus, innovatiivisuus sekä niiden taustalla oleva villi eksotiikka, kertoo MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila.

Maa- ja metsätalousministeri Jari Lepän (kesk.) arvioissa Grüne Wochen näkyvä kumppanuus tuo Suomi-kuvaa vahvasti esiin meille tärkeällä eurooppalaisella markkina-alueella juuri EU-puheenjohtajakautemme kynnyksellä. Maa- ja metsätalousministeriö osallistuu hankkeen rahoitukseen.

Mediatilaisuuksia, tangoa, hiljainen huone, joulupukki, pienpanimoita ja kossukylä. Hiljaisuutta kaipaavan pitää mennä Suomen osastolla Saimaan osaston hiljaiseen huoneeseen, sillä ääntä pitävät ohjelmalavalla esiintyvät folk-, tango- ja iskelmäyhtyeet sekä kanteleen soittajat.

Luvassa on myös tanssia, akrobatiaa ja keskusteluohjelmaa. Osastolla voi kokeilla suomalaisista raaka-aineista valmistettujen alkupalojen tekoa kokkimaajoukkueen kanssa tai ottaa selfien joulupukin kanssa. Saksalaismedialle kerrotaan mm. suomalaisesta kaurasta, luomusta, metsätaloudesta, kiertotaloudesta ja matkailusta.

Ravintola-alueen ruokatarjoiluista vastaa Bryggeri Helsinki in Berlin yhdessä Suomen kokkimaajoukkueen kanssa. Kokkimaajoukkueen valmistamia ruokia on tarjolla Suomen messuravintolan lisäksi useissa päättäjille- ja medialle suunnatuissa tilaisuuksissa.
Ravintola-alueella on myös Lammin Sahdin Suuret Oluet – Pienet Panimot -baari, jossa maistatetaan yli kymmenen suomalaisen pienpanimon ja tislaamon tuotteita.

Grüne Woche on myös valtaisa kansainvälinen ruoka-alan päättäjä- ja mediatapahtuma. Suomen osastolla järjestetään useita lehdistötilaisuuksia eri teemoista sekä tavataan päättäjiä. Messuille osallistuu vuosittain noin 400 000 kävijää sekä 1700 näytteilleasettajaa ja 4000 median edustajaa 65 eri maasta.

Antero Heikkinen

Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.