31.01.

Mikkeli tarttuu tilaisuuksiin

Naiset panivat toimeksi. Armi Salo-Oksa (vas.), Miia Korja, Marjo Puikkonen, Lidia Konstantinova ja Tiina Maczulskij iloitsevat siitä, että Mikkein tapahtumamarkkinointi saa uutta potkua. (Kuva: Iida Puhakka)

Mikkeli ryhtyy vihdoinkin markkinoimaan itseään kokouskaupunkina. Tehtävään tarttuu Mikke ry:ssä kehityspäällikkönä aloittanut Marjo Puikkonen, jonka työnä on etsi kaupunkiin lisää tapahtumia ja vierailijoita.

Mikke ry:n palkkalistoilla tammikuun alkupuolella aloittanut Puikkonen on toiminut aiemmin myynnin ja markkinoinnin tehtävissä muun muassa Länsi-Savossa, Ahstromillä ja Opa & Muurikka Oy:ssä.
– Pohjakoulutukseltani olen tradenomi ja tänä keväänä saan kauppatieteen maisterin tutkinnon valmiiksi tietojärjestelmätieteiden alalta. Olen suorittanut myös kyberturvallisuuden sivuainekokonaisuuden, Puikkonen, 37, kertoo.

Puikkonen sanoo lähtevänsä innokkaasti toteuttamaan Mikkelin markkinointia. Ensimmäisenä työlistalla on ollut maaliskuussa valmistuva verkkopalvelu, joka kokoaa Mikkelin tapahtumapaikat, majoituksen, ravintolat ja muut palvelut.
Puikkosen toimenkuvaan kuuluu muun muassa aktiivinen myyntityö, jonka myötä Mikke ry etsii uusia tapahtumia ja markkinoi samalla Mikkeliä mahtavana tapahtumakaupunkina. Tehtävä pitää sisällään myös kaupunkiin tulevien tapahtumien koordinointia.
– Tapahtumien toteuttamisen Mikkelissä halutaan olevan mahdollisimman helppoa ja kyseinen toiminta toteutuu ”yhden luukun periaatteella”.

Mallia Mikkelissä on katsottu Seinäjoelta, jossa www.seinajokicongress.fi-verkkopalvelu toimii yhden hengen voimin.
– Tässä on isot mahdollisuudet saada elinvoimaa Mikkelin hotelleihin, ravintoloihin ja kivijalkakauppoihin. Paljon on tarvetta monille muille palveluille, joita tapahtumajärjestäjät kaipaavat aina valokuvaajia myöten.

Mikkelin myynti
ja markkinointi tapahtumajärjestäjille on ollut heikoissa kantimissa lähes koko 2000-luvun. Sen on havainnut myös konsertti- ja kongressikeskus Mikaelin toimitusjohtaja Miia Korja.
– Kun Mikkelin Matkailu Oy lopetti parikymmentä vuotta sitten, ei Mikkelin näkyvyys ole ollut erityisesti kenenkään tehtävänä. Tapahtumakoordinaattorin saaminen on erittäin iloinen uutinen.

Mikke ry:n hallitusta johtava Armi Salo-Oksa olisi toivonut Mikken lisäresurssin palkkaamiseen tukea myös Mikkelin kaupungilta.
– Kun sitä ei ole luvassa, päätimme edetä omalla riskillä. Uskomme ja toivomme, että yhteistyökumppanien avulla saamme homman pyörimään, Salo-Oksa sanoo.

Kehityspäällikkö Aki Kaurasen mukaan Mikkelissä on tarvetta tapahtumakoordinaatiolle.
– Oman kokemukseni mukaan tarve tämänkaltaiselle toiminnalle on ilmeinen ja homma tukee luontevasti omalta osaltaan myös kaupunkimarkkinointia. Mikke osallistuu kaupungin vetämän kaupunkimarkkinointitiimin työskentelyyn ja tältä osin yhteistyö ja koordinaatio on kyseisen verkoston suuntaan kunnossa.

Kaupunki on uudistanut brändiään ja kaupunkimarkkinointiaan toissa vuoden asuntomessuista alkaen. Nyt urakkaa viedään kohti maalia uuden viestintäpäällikön Heidi Hännisellä johdolla.

Tapio Honkamaa

Kommentit

  1. Mikkeliläinen 04/02/2019 19:54

    Jo riittää rahan ruinaaminen veronmaksajilta. Yrittäjät maksakoot omilla tuloillaan bisneksensä, esimerkkeinä veronmaksajien kukkarolle kävijöistä ovat jo BioSairila ja Mikkeli–puisto.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.