10.01.

Bisnestä hävikkiruoalla

Ravintolapäällikkö Elina Lepistö, keittiöpäällikkö Jonna Jokinen, Mikkelipuiston toiminnanjohtaja Heidi Kelho ja myynti- ja markkinointiassistentti Jannika Vahvaselkä iloitsevat ravintola Greenerin vähentyneestä ruokahävikistä. ResQ Club –palvelu otettiin käyttöön Greenerissä syyskuussa.

Mikkelipuiston puutarharavintola Greenerin torstainen lounasaika alkaa olla lopuillaan. Vilske hellittää, mutta lounaspöydässä on vielä herkkuja jäljellä.
– Tälläkään kertaa ylijäänet ruoat eivät päädy roskiin, vaan ne myydään eteenpäin tarjoushintaan, kertoo keittiöpäällikkö Jonna Jokinen.

Greenerillä on käytössään helsinkiläisen teknologiayritys ResQ Clubin mobiilisovellus, jonka kautta asiakas pystyy ostamaan esimerkiksi lounaalta ylijäänyttä ruokaa alennetulla hinnalla. Sama palvelu on otettu käyttöön myös monessa muussa mikkeliläisravintolassa.
– Meiltä saa ostettua sovelluksen kautta esimerkiksi lounaan 50 prosentin alennuksella heti lounasajan päättymiseen jälkeen. Keitto puolestaan tulee maksamaan asiakkaalle kaksi euroa. Annokset ovat isoja, laadukkaita ja aina samana päivänä valmistettuja, Jonna Jokinen kertoo.

Palvelun käyttäminen on simppeliä. Asiakas etsii mobiilisovelluksen kartasta lähellä olevan ruoka-annoksen, joka laskutetaan luottokortilta. Raha menee maksupalvelun kautta ResQ:lle, joka tilittää summasta osan ravintolalle. Asiakas noutaa annoksensa itse.
– Sovellusta kannattaa seurata tarkkaan, jotta ehtii tilaamaan. Meillä lounaalta ylijääneet annokset tulevat myyntiin kello 13 ja 14 tienoilla ja ne myydään loppuun todella nopeasti. Lähes kaikki menee kaupaksi, iloitsee Greenerin ravintolapäällikkö Elina Lepistö.

Ruokaa pelastuu päivässä kiloittain

Ravintola Greeneri liittyi ResQ Clubiin syyskyyn puolenvälin tienoilla. Siitä alkaen asiakkaat ovat pelastaneet noin 600 annosta päätymästä roskiin.
– Kilomääräisesti pelastettua ruokaa kertyy päivässä keskimäärin 3-5 kiloa, ja joskus paljon enemmänkin, Jokinen laskeskelee.
– Tämä tuo meille tietysti lisätuottoa ja on samalla asiakkaille hyvä lisäpalvelu, mutta ennen kaikkea koemme, että tämä on hyvä teko ruokahävikin pienentämiseksi. Tavallaan jokainen voi annoksen ostamalla tehdä päivän hyvän teon pelastamalla syömäkelpoista ruokaa päätymästä roskiin, sanoo Lepistö.
– Tämä palvelu sopii erinomaisesti Greenerin ja Mikkelipuiston vihreään konseptiin, kertoo Mikkelipuiston toiminnanjohtajana joulukuussa aloittanut Heidi Kelho.

Jatkossa lounaan lisäksi ResQ Clubiin tulee Greeneriltä myyntiin myös viikonlopun puistobrunssista ylijääneistä herkuista koottuja annoksia. Tarjolla on myös salaatti- ja jälkiruoka-annoksia.
– Toivomme, että ruoka-annosten pelastaminen lisääntyy, sillä tästä hyötyvät kaikki; me, asiakkaat ja ympäristö, Jokinen sanoo.
– Tietoisuus sovelluksesta lisääntyy kokoajan myös Mikkelissä. Kun liityimme ResQ Clubiin, Mikkelissä oli vain pari muuta ravintolaa, joilla palvelu oli käytössä. Nyt ravintoloita on jo toista kymmentä, Lepistö iloitsee.

ResQ on myöntänyt ravintola Greenerille Vastuullinen yritys -sertifikaatin, jonka lisäksi Greeneri palkittiin asiakastyytyväisyyden pohjalta Best of ResQ –ansiomerkillä.

ResQ Clubiin kuuluu mikkeliläisravintoloista muun muassa Rax, Rosso, Pruuvi, Kivijalka, Lounaskahvila Katriina, Kauppahallin Haapasen kotileipomo, Tasty, Dragon Sheng, Scandic, Vaahtera, Kauppahallin Kotileipomo Siiskonen ja CafeStella.
ResQ Club on perustettu vuonna 2015. Yritys rantautui Mikkeliin vuonna 2017.

Anni Suomela

Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.