07.12.

Valokuvaliikkeen uudet kujeet

Mikkelin Valokuvausliikkeen yrittäjä Pasi Valjakka sanoo, että verkkokauppa on tuonut yrittämiseen uutta intoa ja iloa.

Monen yrittäjän haave on nopea, kannattava kasvu, mutta harva on onnistunut yhtä hyvin kuin Mikkelin Valokuvausliikkeen Pasi Valjakka.

Viiden vuoden päästä satavuotisjuhlia viettävä Mikkelin Valokuvausliike on Mikkelin vanhimpia yrityksiä, Valjakan perheyritys siitä tuli 1950-luvulla, jolloin nykyisen yrittäjän Pasi Valjakan Erkki-isä otti ohjat.
Pasi Valjakan vuoro koitti 1999, jolloin hän armeijan jälkeen tuli Porrassalmenkadulla sijaitsevaan liikkeeseen töihin. Kuvanvalmistus ja laitekauppa olivat voimissaan.

Muutos alkoi viime vuosikymmenellä, kun digitaalisuus alkoi muuttaa pelisääntöjä nopeasti.
– Noin viisi vuotta sitten havaitsin, että jotain on tehtävä. Tulevaisuutta ei voinut rakentaa entisen tuotteiden ja palvelujen varaan.

Valjakka alkoi paneutua verkkokauppaan. Apua on tullut niin yrittäjäkollegoilta ympäri Suomen kuin MikseiMikkelin verkkokauppakurssilta, jolta verkkokaupasta vastaava Tomi Jaakkola haki vinkkejä.
Helppo oikotie onneen ei verkko kauppiaalle kuitenkaan ole. Valjakka sanoo, että yhtä onnistunutta tapausta kohti on varmaankin kymmenen epäonnistunutta.
– Se vaatii investointeja heti alkuun, mutta myös matkan varrella. Ensi vuonna on edessä taas verkkokauppapohjan uudistaminen, joka on meidän historian kolmas. Jatkuvaa työtä riittää näkyvyyden ja kaupan toimivuuden suhteen.

Iso onnenpotku oli, että kameraliike.fi-verkko-osoite oli yllättäen vapaana. Valjakka varasi sen heti.
– Google-näkyvyys on kaikki kaikessa. Haluamme näkyä heti ensimmäisellä sivulla, kun kameran ostaja on liikkeelle.

Viidessä vuodessa Valjakan yrityksen liikevaihto on kasvanut 750 000 eurosta yli 2 miljoonaan euroon. Erityisen kova oli pyrähdys lokakuussa päättyneen tilivuoden aikana, jolloin liikevaihto kaksinkertaistui.
– Myös kannattavuuteen olen tyytyväinen, vaikka ei tämä mikään kultakaivos ole.
Valjakka sanoo, että asiakkaat ostavat nykyisin kalliitakin laitteita näkemättä. Uutta tekniikkaa tulee kaiken aikaa, kuten kuvauskopterit, jotka tekevät hyvin kauppansa.
Mikkelin Valokuvausliikkeen valtteja ovat hyvä brändi, jonka takaa yrityksen pitkä, luotettava historia.
– Hoidamme hommamme hyvin, mikä näkyy sitten myös sosiaalisessa mediassa. Toimituksemme on nopea, sillä kello 16 tullut tilaus lähtee asiakkaalle vielä saman päivänä.

Kasvun myötä
Valjakka on palkannut kaksi henkilöä lisää. Nyt palkkalistoilla on kuusi henkeä.
– Kaikilla on kädet täynnä töitä, joten ensi vuonna tarvitsemme näillä näkymin yhden hengen lisää

Myös tilalle
on tarvetta, ja Valjakka on vuokrannut lisää neliöitä Anttilalta tyhjentyneistä tiloista. Nyt käytössä on 260 neliötä, mikä yli puolitoista kertaa enemmän kuin ennen verkkokaupan aloittamista.
Verkkokauppa tuo nyt 65 prosenttia Mikkelin Valokuvausliikkeen liikevaihdosta. Valjakka uskoo, että hyvä kehitys jatkuu.
– Kasvu on tuonut uutta intoa yrittämiseen. On kiva tulla aamulla töihin, kun on tekemisen meininki

Verkko-osaajille olisi tilaa

Verkkokaupan asiantuntija Jukka Kumpusalo Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy:stä sanoo, että Mikkelissä on verkkokauppa hyvällä alulla siinä kuin muissakin vastaavissa kaupungeissa.
– Mikkelissä mennään ihan tyypillistä tahtia muihin kaupunkeihin verrattuna, mutta ihan parasta osaamista meiltä kyllä puuttuu. Siihen kannattaisi jonkun paneutua kunnolla.

Tilaa olisi Kumpusalon mukaan uudelle korkean digitaalisen myyntiosaamisen yrittäjyydelle.
– Mielellään sellaiselle kaverille, joka on jo kannuksensa näyttänyt ja osaa johtaa digitaalista myyntiä.

MikseiMikkeli aloitti
yhdessä XAMK:in kanssa kaksi vuotta sitten keväällä ensimmäisen verkkokauppakurssin hankerahoituksella. Nyt menossa on neljäs ja viimeinen kurssi. Kaikkiaan oppia on saanut runsaat 30 yritystä.
– Elyn tavoitteena rahoitukselle oli, että osallistujayritysten liikevaihdon tulee kasvaa yhteensä vähintään 2,3 miljoonalla eurolla. Se tavoite on täyttynyt kirkkaasti, Kumpusalo sanoo

Mikkelin Valokuvausliikkeen lisäksi onnistuneita verkkolanseerauksia ovat tehneet muun muassa Suksistudio, Lastentarvike Pikku Tipu, Opa Muurikka ja Lemmikkitarvike Riemu.
Kumpusalon mukaan olennaista on, että kauppias muistaa oman roolinsa eli hän on verkossakin kauppias, ei koodari. Verkkokauppa on asiakaspalvelun parantamista ja siihen on panostettava osaamista ja sahaa.
– Verkkokauppa ei ole yhtä kuin verkkosivut, vaan paljon laajempi asia. Se on prosessi, joka alkaa jostakin ja jota on jatkuvasti kehitettävä.

Tapio Honkamaa

Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.