19.07.

Kolumni: Valmis resepti

Seinäjokea katsotaan maakuntien Suomesta kadehtien ja ihaillen. Miten suhteellisen syrjäinen ja luonnonoloiltaan melko vaatimaton seutu on tunkenut itsensä kasvukeskusten eturiviin?
Mistä Seinäjoen myötätuuli koostuu? Koska luoja ei ole suonut Seinäjokivarteen antejaan ylen määrin, on kyse hyvin paljon henkimaailman asioista.
Seinäjoki oli takavuosina vaatimaton kauppala keskellä savisia peltoja. Eipä ollut juuri muita vahvuuksia kuin pohjalaisen ihmisen komia luonne.
Mutta sepä ei olekaan vähän, se. Pohjalaisten salainen ase on trossaaminen. Se on mukamas vaatimatonta, huumorin sävyttämää itsekehua, jota esitetään muhevasti pohjalaisella puheenparrella.

Seinäjokelaiset ovat tehneet vuosia sinnikästä työtä parantaakseen vetovoimaansa yritysten silmissä. Tulokset ovat nähtävissä. Seinäjoen seutu on onnistunut luomaan maan parhaan yritysilmaston.
Yksi menestyksen luojista on tässä lehdessä haastateltu Seinäjoen kaupungin elinvoimajohtaja Erkki Välimäki, joka on sorvannut kotikaupunkinsa strategiaa liki 20 vuotta.
Muitakin on kuten entinen pitkäaikainen kaupunginjohtaja Mikko Pukkinen sekä professori Kari Hokkanen, joka sanomalehti Ilkan päätoimittajana loi lujaa uskoa omaan maakuntaan.

Välimäellä on tarjota muillekin kaupungeille valmis menestysresepti: Osaamista ja yrittäjäystävällisyyttä kannattaa kehittää kaksin käsin.
Välimäki myös kiittelee kotikaupungissaan vallitsevaa yhteistyön henkeä. Hänen mukaansa Seinäjoen poliittinen kulttuuri on erinomainen. Ilmapiiri on kehitysmyönteinen ja innostunut, ja päätöksiä syntyy.

Siinä missä Seinäjoki porskuttaa, laahaa Mikkelin kehitys jäljessä. Tilanne on tukala, muttei mahdoton.
Se kannattaa muistaa, että Suomessa on meneillään julma jako menestyjiin ja häviäjiin. Mikkelillä on viimeiset hetket punnertaa itsensä kasvukeskusten joukkoon.
Jos pohjalaisia on uskominen, kannattaa Mikkelin nopeasti luoda selkeä yritysmyönteinen ja osaamista kasvattava strategia. Jotta kuuri tehoaa, on sitä noudatettava johdonmukaisesti seuraavat vuodet.

Tapio Honkamaa
Kirjoittaja on Mikkelin Kaupunkilehden päätoimittaja.

Kommentit

  1. Vesa Pomell 23/07/2018 09:09

    Moi. Myhäilevä Mikkeli
    Euroopan asiakkaat olisi saatava kiinnostumaan Mikkelistä Luonnonläheisenä kesäkaupunkina. Ja siihen ”suurimman pläjäyksen antaa” Mikkelin kansainvälinen nimi Saint Michel. Sehän tunnetaan kaikkialla Euroopassa. ”Toisen pläjäyksen antaa” se, että Mikkeliä tarjotaan näille eurooppalaisille ”viileänä kesäkaupunkina ja järvialueena vanhuksille, jotka pysyvät elossa Saint Michel -pyhymyksen suojassa” kun Euroopan lämpötilat ovat +30…+45 -asteen välillä. Koska itse olen asunut Toscanassa melkein yhteensä 2 vuotta, tiedän millainen ongelma vanhusten lapsilla ja lastenlapsilla on, kun tulee kuuma joka kesä ja vanhukset on kaupungeista vuorille.

    Tässä kaksi varmaa.
    Yksinkertaisuus on kaunista.

    Kylmää kesää toivotellen. Se nostaa Pyhimys-kaupungin uuteen loistoon. Saimaan äärellä, joka suurena sinisenä alueena kartalla on helpoin tajuttava mainos Saint Michelistä.

  2. Terveiset pohjanmaalta 19/07/2018 13:33

    Seinäjoki on hyvä malli. Mikkelillekin tavoitteeksi se, että yritysilmapiiri ja yrityskehittäminen ykköseksi!!!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.