07.06.

Lentäjäkoulutus vireillä

Lentoaseman päällikkö Mikke Hernetkoski (oik.) ja Jaakko Mattila luottavat lujasti Mikkelin lentokentän tulevaisuuteen.

Mikkelin lentokentällä voi vuoden päästä alkaa kova kuhina
Mikkelissä suunnitellaan liikennelentäjäkoulutuksen aloittamista vuoden päästä syksyllä. Koulutuksen toteuttaisi Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu (Xamk) yhteistyössä alan koulutusyrityksen kanssa.

Ajatus on niin uusi, ettei Xamkin johto ole vielä ehtinyt siihen täysin paneutua. Todennäköisesti lentäjäopinnot kytkeytyisivät Mikkelin insinöörikoulutukseen, jonka aloituspaikoista osa varattaisiin kaksoistukinnon suorittajille.
– Tämä on ilman muuta kiinnostava avaus, johon paneudumme huolella lomien jälkeen elokuussa, sanoo Xamkin kehitysjohtaja, vararehtori Kalevi Niemi.

Toteutuessaan uusi koulutus voisi Niemen mukaan alkaa vuoden päästä elokuussa.
– Tällainen uusi ja kiinnostava koulutus lisäisi myös tekniikan koulutuksen vetovoimaa Mikkelissä.
Lentäjäkoulutusta on kehitellyt mikkeliläinen diplomi-insinööri Jaakko Mattila, joka toimi ennen eläkkeelle jäämistään Tampereen ammattikorkeakoulun lentokonetekniikan linjajohtajana.
– Olen toiminut tässä tällaisena ilmaisena konsulttina, naurahtaa Mattila, joka myös rakentaa lentokoneita Mikkelin lentoasemalla sijaitsevassa hallissaan.

Mattilan mukaan lentäjien koulutukseen on monissa Euroopan maissa yhä enemmän liitetty teknisen alan korkeakouluopintoja. Lentoyhtiöt ovat alkaneet vaatia lentäjiltään yhä parempaa koulutustasoa.
– Tällainen dual-koulutus on nyt ajatuksena tuoda Mikkeliin, missä alettaisiin ensimmäisenä Suomessa tuottaa insinöörilentäjiä. Tällaiset opinnot ovat erittäin suosittuja. Aloituspaikkoja voisi Mikkelissä olla 10–18.

Mattila sanoo, että uuteen opetusohjelmaan voisi sisältyä myös kovassa nousussa oleviin miehittämättömiin ilma-aluksiin eli droneihin liittyvää kurssitusta.
Aika on Mattilan mukaan erittäin otollinen aloittaa liikennelentäjäkoulutus Mikkelissä.
– Malmin lentokenttä on sulkeutumassa, ja siellä on kolme koulutusyritystä, jotka etsivät uutta paikkaa lentokoulutukselleen.

Lisäksi Suomen lentokenttiä hallinoiva Finavia on muuttamassa heinäkuun alussa taksojaan siten, että jokaisesta laskeutumisesta tulee 45 euron uusi maksu. Tämä nostaa lentolupakirjan hintaa yli 10 prosentilla eli 10 000 eurolla, koska lentäjäkoulutukseen kuuluu paljon nousuja ja laskuja.
– Itsenäiset kentät kuten Mikkeli voivat hinnoitella taksansa itse. Mikkelillä on matalan kustannustasoon kenttänä hyvä kilpailukyky.

Mikkelin etu on myös se, että monet etelän koulutuskentät kuten Tampere ovat ruuhkaisia.
– Lentokoulutuksesta tulee turhaa pyörimistä ilmassa. Mikkelissä koulutus voidaan toteuttaa edullisesti, tehokkaasti ja ympäristöystävällisesti.

Mikkelin lentokentälle koulutus toisi huomattavan piristymisen, kun lentokoulutuksen tarjoava yritys siirtäisi toimintaansa Mikkeliin.
– Jos koulutus toteutuu, tuo Pirkanmaan Lentokoulu Oy kalustonsa eli 10 konetta Mikkeliin, Mattila sanoo.

Mattila sanoo, että työpaikkoja tulisi paitsi kouluttajille myös huoltoon ja hallintoon.
– Lentokoulutus on kallista puuhaa, joten rahavirta Mikkeliin olisi merkittävä. Uskon, että myös muu ilmailu saisi vauhtia muun muassa tilauslentojen muodossa.

Tapio Honkamaa

Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.