29.03.

Viiden vuoden urakka

Mikkeliläinen Jakko Mattila rakentaa parhaillaan neljättä lentokonetta. Kaksi vuotta sitten valmistunut Cessna on käytössä perheen kesälomamatkoilla. (Kuva: Olga Davydova)

Jaakko Mattilan, 69, kiinnostus lentämiseen alkoi, kun hän ensimmäisen kerran murrosiässä pääsi lentokoneeseen. Lentolupakirja oli kourassa heti parikymppisenä, ja on yhä lähes 50 vuotta myöhemmin.
Mattila on urallaan lentänyt tuhat tuntia. Lisää kertyy joka kesä, kun hän vaimonsa kanssa tekee matkoja Ruotsiin ja Lappiin omalla nelipaikkaisella Cessna-koneella.

Leipätöikseen diplomi-insinööri Mattila opetti lentotekniikkaa Tampereen ammattikorkeakoulussa. Nyt hän on eläkkeellä.
Lentäjiä on harvassa, mutta vielä harvemmassa on lentokoneen rakentajia. Mattila sellainen kuitenkin on. Hänen verstaassaan Mikkelin lentoaseman kupeella valmistuu parhaillaankin Cessna 172 -kone.
On hyvin mahdollista, että Mattila on tällä hetkellä peräti Suomen ainoa lentokonerakentaja.

Lentokoiden sarjavalmistus loppui jo vuosikymmeniä sitten Vinkan ja Redigon myötä. Omatoimisia rakentajiakin on vähän.
– Kyllä Suomen lentokoneteollisuus taitaa tällä hetkellä tässä hallissa, naurahtaa Mattila.
Mattilalla itsellään on menossa neljäs rakennusprojekti, joista edellinen päättyi 2016. Silloin hän sai valmiiksi yhdessä poikansa Antin viisivuotisen urakan Cessna 172 -parissa.

Pitkä urakka toi Mattiloille Suomen Ilmailuliiton palkinnon. Kone on palkitsijoiden mukaan ”todella hienosti rakennettu ja siinä on kierrätys huipussaan”.
Nyt nelipaikkainen kaunotar palvelee perheen kesäkausien kulkuneuvona.
– Se on simppeli ja nopea tapa matkustaa.

Cessna kiitää 230 km tunnissa, ja kun lentoaika 10 tuntia, ehtii yhdellä tankkauksella kauas.
Nyt Mikkelin lentokentän purjelentohallissa on siis menossa uusi urakka, jossa Mattilalla on apuna lähinnä vaimo. Antti-poika on lentänyt pesästä – hän opiskelee Floridassa liikennelentäjäksi.
– Lentokoneet ovat Jaakolle henki ja elämä. Aikaa vie, mutta pitäähän ihmisellä olla mieluisaa tekemistä. Onneksi minä pidän lukemisesta, kommentoi Anita Mattila hymyssä suin.

Pukilla oleva runko on peräisin Oulusta. Se on alun perin valmistunut 1970-luvun puolimaissa, mutta ollut vuosikymmeniä lentämättä. Kone saa uuden elämän, kun Mattila rakentaa sen täysin uutta vastaavaksi.
– Uusi versio on paljon parempi kuin alkuperäinen, koska se varustetaan täysin modernilla tekniikalla. Tällainen myydään siis aivan uutena koneena.

Kovin homma on mittaristossa ja mottorissa, joiden suunnittelu ja johdotus tuottaa valtavasti työtä. Kaikki tekniikka on uusinta uutta. Lentosuunnistusjärjestelmä kertoo koneen aseman ilman tutkaverkkoa
– Myös autopilotti on moderni. Kun lentäjä nostaa koneen ilmaan, vie automatiikka koneen vaikkapa Tallinaan kiitoradalle perille asti.

Nokalla on Subarun 3,6-litrainen automoottori, mikä on perinteisiä lentokonemoottoreita huomattavasti ympäristöystävällisempi
Urakka vie tälläkin kerta viisi vuotta, joista neljä on jo takana. Työtunteja menee yhtä paljon kuin omakotitaloon.
– Tämä viimeinen lentokoneen rakennustyöni. Jos joku haluaa ryhtyä puuhaan, tulen kyllä mukaan opastamaan.

Hintaa koneelle tulee ilman työtunteja 60 000 euroa. Kaupasta tällaisen koneen saa uutena 300 000 eurolla.
– Suomessa ei lentokoneille ole paljoa kysyntää. Menekkiä on noin kone vuodessa, ja yleensä ostaja on eläkkeelle jäänyt liikennelentäjä.

Mikkelissä on tällä hetkellä neljä lentokuntoista konetta. Mattila ei ole heittänyt kirvestä kaivoon Mikkelin lentokentän suhteen, päinvastoin.
– Armeijan käyttö käsittääkseni on lisääntymään päin.
Mikkelin lyhyt kiitorata on samassa apua tekniikasta, sillä nousu ja lasku hoituvat yhä lyhemmillä matkoilla.
– Esimerkiksi tämän koneen lasku- ja nousukiito ovat lyhyet, koska siivet ovat entistä pidemmät ja lujemmat, viittaa Mattila valmistuvaan Cessnaan
Elon merkki on myös se, että ensi kesänä Mikkelissä alkaa pitkästä aikaa lupakirjakoulutus.
– Mikkeli on loistava paikka koulutukselle, kun liikennettä on vähän.

Tapio Honkamaa

Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.