24.08.

Viitostie kohenee yhteistyöllä

Liikenneviraston pääjohtaja Antti Vehviläinen ja Mikkelin kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Seija Kuikka leikkasivat nauhan Viitostien kunniaksi Paukkulassa keskiviikkona.

Kolmen vuotta kestäneet parannustyöt Viitostiellä Mikkelin kohdalla ovat tauonneet. Noin 27 miljoonaa euroa maksaneet työt saatettiin päätöksen juhlaseminaarissa keskiviikkona.

Yhteistyössä on voimaa, korotettiin poikkeuksetta jokaisessa seminaaripuheessa. Ilman itäisen Suomen maakuntien ja kuntien yhteistä tahtoa ei Viitostien remontti olisi edennyt etelästä kohti pohjoista.

Työn tilaajan eli Liikenneviraston pääjohtaja Antti Vehviläinen oli erittäin tyytyväinen Mikkelin kohdan töihin joka suhteessa. Elinkeinoelämälle uusi tie tuo kilpailukykyä ja ihmiselle tielle turvallisuutta ja helppoutta.
– Viitostie ry on Markku Kakriaisen johdolla tehnyt erinomaista työtä. Se ei ole harrastanut kyläpolitikointia, vaan nähnyt kokonaisuuden ja perustellut näkemyksensä hyvin. Siitä kiitos.

Juvan kesäasukkaanakin Vehviläinen on hyvillään, että Viitostien remontti jatkuu jo tänä vuonna Visulahdesta kohti Juvaa. Perille se saapuu viimeistään vuonna 2021.

Remontti sujui Mikkelissä hyvin sekä ajallisesti taloudellisesti kiitetyn projektipäällikön Hannu Nurmen johdolla. Hän puolestaan piti yhteistyön sujuvuutta kaikkien osapuolen mutta myös Mikkelin kaupungin kanssa oivallisena.

Parannettu tie tarjoaa Mikkelin maankäytön tehostamiselle uusia mahdollisuuksia, ja valtatien viereen onkin jo ilmestynyt muun muassa aurinkovoimalaitos.
– On saatu tasapainoinen ratkaisu kaupungin kehittämisen ja liikenteen sujuvuuden sekä turvallisuuden kesken. Mikkelin kilpailukykyä tämä selvästi nostaa, kiitti Mikkelin kaupungin tekninen johtaja Jouni Riihelä.

Remonttirahasta 21 miljoonaa euroa tuli valtiolta ja 6 Mikkelin kaupungilta. Rahalla saatiin kuusi kilometriä valtatietä, 5,5 kilometriä ramppeja ja kolme kilometriä kevyen liikenteen väyliä. Siltoja rakennettiin 10 ja korjattiin viisi.

Ympäristö otettiin tarkoin huomioon. Liito-oravat ja lokit varjeltiin, samoin pohjavesi, joka ei kärsinyt rakentamisesta.

Töitä tehtiin 200 henkilötyövuoden verran. Puolet tekijöistä oli eteläsavolaisia.

Tähtäimessä on Viitostien parantaminen edelleen kohti pohjoista. Ensimmäisenä Juvan jälkeen on vuorossa Leppävirran ja Kuopion välin kohentaminen.

Tapio Honkamaa

Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.