04.05.

Kolumni: Mitähän se Satu tahtoo

”Mikkelin poliittinen eliitti pähkii parhaillaan, miten tarjolla olevat 70 luottamushenkilöpaikkaa jaetaan.”

Keneltäkään ei varmaan ole jäänyt huomaamatta, kuka oli kuntavaalien äänikuningatar Mikkelissä.
Satu Taavitsaiselta (sd.) itseltään sen sijaan on saattanut unohtua, ettei hän sentään yksin saanut enemmistöä kaupunginvaltuustoon.

Taavitsainen on niin sanotusti ottanut homman hanskaan kuntavaalien jälkeen. Kaupunkilehden ja Länsi-Savon haastatteluissa hän on linjannut, että elinkeinoyhtiö Miksei Oy joutaisi tehottomuutensa vuoksi lakkauttaa.

Kaupungin virkakunnassakin väliporrasta on liikaa. Kaupungintalon meininki on Taavitsaiselle liian leppoisaa. Siellä on hänen mielestään saatava hiki haisemaan.
Lisäksi valtuuston puheenjohtaja lausui jotakin, joka piti lukea oikein kahdesti. Sanoiko hän tosiaan, että mikkeliläisiä lapsia nukkuu päiväkodeissa vessan lattialla?

Valtuuston puheenjohtajan ripitystä on kuunneltu kaupungintalolla vaisuna. Neljän vuoden aikana on ehditty tottua monenmoiseen opastukseen.

Kukaan ei ole rohjennut nousta julkisesti Taavitsaisen puheita vastaan. Yleensä niin toimeliaat ammattiliitotkin vaikenevat, vaikka niiden jäseniä on soimattu laiskoiksi.
Ettei valtuuston puheenjohtajalta olisi kiireessä unohtunut se, että Miksei Oy työllistää 30 mikkeliläistä yrityselämän ammattilaista. He pelkäävät nyt työpaikkojensa puolesta.

Onko edessä neljä vuotta samaa kuin päättyneellä valtuustokaudella, pohtii moni kaupungin työntekijä allapäin.
Kyllä vaan, jos se Satu Taavitsaisesta riippuu. Hän on luvannut vahtia lakien noudattamista Mikkelissä entiseen tiukkaan tapaansa.

Mikkelin poliittinen eliitti pähkii parhaillaan, miten tarjolla olevat 70 luottamushenkilöpaikkaa jaetaan.
Ensimmäisen valinnan tekee vaali-illan ykkönen SDP, jonka ylivoimaisena kärkenä Taavitsainen etenee. Ryhtyykö hän itse kaupunginhallituksen johtoon? Vai antaako paikan jollekulle muulle demarille, koska ei kansanedustajana itse ehdi?

Ensi sunnuntaina on puolueitten seuraava yhteisistunto. Sen jälkeen olemme viisaampia.
Nyt sitten vaan odotetaan, että mitähän se Satu tahtoo, tinttan, tanttan tallal lei.

Tapio Honkamaa
Kirjoittaja on Mikkelin Kaupunkilehden päätoimittaja.

Kommentit

  1. Seuraaja 07/06/2017 10:11

    Ei voi kun ihmetellä mikä mies tuo Honkamaa oikein on. Onko koko kaupunkilehti nykyään keskittynyt Tavitsaisen vastaiseen kirjoitteluun. Esimerkiksi tämä kirjoitus, oletko Honkamaa ylpeä omasta journalistesesta tasostasi. Kirjoittaisin sanomani huomattavasti rumemmin, jos alentuisin kaupunkilehden tasolle.

  2. Tarkkailija 04/05/2017 19:22

    Tiedossa on, että Miksei ei ole vastannut niihin toiveisiin, mitä on asetettu. Varhaiskasvatuksessa ei ole noudatettu lakia. Päätoimittaja ei ota näitä asioita esiin, vaan rusikoi valtuutettua, joka nostaa epäkohtia esille! Oi aikoja, oi tapoja!

    • kärpänenkatossa 07/05/2017 18:33

      Kuntaliitokset ovat tuoneet Mikkeliin liitoskuntien viranhaltijoita vähintään 5 vuoden suojatyöpaikkoihin. Osin tästä johtuen on perustettu kaupungin omistamia osakehytiöitä, joihin on siirretty tätä ylimääräistä henkilökiuntaa vanhoina työntekijöinä, jotta he eivät näkyisi suoraan kaupungin palkkalistolla.
      Tällöin niihin yhtiöihin ei välttämättä ole saatu alan osaavinta henkilökuntaa, joka myös näkyy yhtiöiden toiminnassa ja tuloksessa.

  3. Keskitytään yhteen asiaan kerralla mikä osataan! 04/05/2017 18:39

    Hienoa Tapio kun uskallat nostaa kirjaimellisesti kissan pöydälle! Mitenköhän Satunen aikoo hoitaa tehokkaasti palkka työnsä Helsingissä ja mahdollisen vastuutehtävän Mikkelissä? Sadullahan on muutenkin tapana haalia kaikki mahdolliset hommat itselleen, delegoida (lue: teettää muilla) ja haukkua kun ne ei ole hoidettu hänen mielensä mukaan. En voi kuin ihmetellä miten Satuliini hoitaa tehokkaasti kehitysyhtiön töiden siirron kaupungintalolla ja samalla kärsii tekijöitä? Halutaanko hallinnosta demarimainen ameba ilman johtoa. Onko Satu koskaan perehtynyt tehokkaaseen johtamiseen ja alaisten maksimi määrään?
    Tottahan kehitysyhtiön toiminnassa on kehitettävää, mutta paljon syynä on varmasti on ollut poliittisesti valittu osaamaton hallitus. Kukahan laittoi kehitysyhtiöiden fuusion aluilleen ja jätti kaiken kesken tuuliajolle? Olikohan ollut kyseessä Sadun puoluetoveri eräs Soile….

  4. Mikkelin tomerat tytöt 04/05/2017 16:56

    Trumppimainen ulostul Taavitsaiselta. Päätoimittajalla on myös läheinen työhistoriaan liittyvä yhtymäkohta Kapungin kehittämisyhtiö Miksein kanssa. Yhtiön alku on ollut kovin takkuinen, heikko taloudellinen tulos, nimivalinta, toimitusjohtajan potkut jne…jotain patempaa pitäisi saada aikaan. Poliitikot lie aika yksimielisiä elinkeinoyhtiöiden tehostamistarpeesta. Kaikissa mittauksissa elinkeinotoimen mittaukset saavat yrittäjiltä heikohkot pisteet. On selvää, ettei näin pomiportaisia matriisimalleja tarvita yrittäjien auttamiseksi. Kaupungin mainekuva kaipaa myös konkreettisia toimenpiteitä, talous kuntoon, sataman kehittäminen pikaisesti käyntiin. Nyt ei riitä mitkään markkinointi- ja siömänkääntötemput, tarvitaan jämäkkää johtamista myös virkamiesjohdon toimesta. Kyllä Mikkeli kaipaa ravistelua tai jäädään kehityksen kelkasta – nyt ei riitä Myhäilevä Mikkeli.

  5. Nimetön 04/05/2017 11:59

    Juu … kyllä siellä kaupungintalolla ja Mikseissä sais ”hiki hiukan enempi haista” … ja Miksein kannattais varmaan kertoa saavutuksistaan muutakin kuin, että budjetti ja jopa lisäbudjettirahat on saatu kulutettua …esim. Että on saatu työpaikkoja ja verotuloja niin ja niin paljon netto lisää /2016 ja suhteutettuna panokseen seurantaluku vuosittain … semmosta kai se tulosjohtaminen ja tavoitteellisuus on ? En tiijä mut luulen ? Sadun tulevaisuutta en tässä julkisesti ennusta vielä !

    Nimim. H

    • Hohhoijaa! 04/05/2017 19:28

      Satu on ilmeisesti taas astunut Hyvä veli -verkoston varpaille! Hyvän toimittajaveliverkoston! Onneksi kansa valitsee, ei toimittajat. Valinta on selvä – Satu ykköseksi.

Vastaa