24.05.

Edessä muutos ja muutto

Harri Leskinen (vas.) ja Kai Honkanen luotsaavat Savonlinjaa kohti digiaikaa.

Mikkeliläinen bussiyhtiö Savonlinja Oy vie läpi isoa muutosohjelmaa. Kilpailun avautuminen ja digitalisaatio nähdään sukuyhtiössä suurena mahdollisuutena

Kolmatta polvea edustava toimitusjohtaja Kai Honkanen otti viestikapulan isältään liikenneneuvos Raimo Honkaselta vajaa vuosi sitten. Perheyrityksen palveluksessa uusi toimitusjohtaja on ollut vuodesta 2013, jolloin sai opintonsa päätökseen.
– Viimeisen vuoden ajan olemme tehneet lujasti töitä brändin uudistamiseksi, ja nyt olemme Suomen elämänmakuinen bussiyhtiö

Kai Honkanen ja liiketoimintajohtaja Harri Leskinen ovat tyytyväisiä uuteen iloisen pirteään ilmeeseen.
– Se on täysi kymppi, sanoo Leskinen kursailematta.
Muutoksia on linjaliikenteessä riittänyt sen jälkeen, kun liikenneluvista luovuttiin 2009. Kilpailu Suomessa on vapautunut, ja kovaa kilpailua on tullut ulkomaita myöten.

Linjaliikenteessä kaukoliikenne on nyt täysin markkinaehtoisia. Muutokset ovat tuoneet vilkkaille reiteille kovan kilpailun, mutta työmatkaliikenne ja koululaiskuljetukset herättävät yhtiöissä selvästi vähemmän innostusta.
– Markkina on kyllästetty Suomessa. Käyttäjiä ei pienestä maasta juuri enempää löydy, Leskinen sanoo.

Alan perinteiset yritykset ovat olleet lujilla puhtaalta pöydältä aloittaneiden firmojen kanssa. Savonlinjan johto ei silti valita.
– Iso kuva on se, että meillekin on avautunut uusia mahdollisuuksia, Honkanen sanoo.

Savonlinja on onnistunut alentamaan matkalippujensa hintoja selvästi.
– Olemme olleet kaksi vuotta Suomen edullisin bussiyhtiö. Itse kehitetty dynaaminen hinnoittelu takaa sen, että kaikissa vuoroissa on euron lippuja tarjolla, sanoo Honkanen.

Myös Savonlinjan leipä tulee yhä laveammalta maantieteelliseltä alueelta. Yhtiö operoi itäisessä Suomessa ja ruuhka-Suomessa 500 bussin ja 800 työntekijän. Mikkelissä yhtiön leivissä työskentelee noin 80 henkeä.

Iso yksikkö on Turussa, jonka kaupunkiliikenteessä Savonlinjalla on noin 100 autoa. Pääkaupunkiseudun HSL-liikenteeseen meno toi mukanaan viime vuonna suurinvestoinnin.
– Yhtiön historian suurin yksittäinen investointi oli 45 uuttaa bussia, jotka ostimme Vantaan ja Helsingin väliseen liikenteeseen.

Savonlinja on tarttunut innokkaasti uusiin digitaalisiin mahdollisuuksiin. Yhtiö on kehittänyt mobiilimaksamiseen perustuvaa omaa liiketoimintamalliaan.
– Ostaminen ja matkanteko helpottuu. Se avaa hurjat kehitysnäkymät.

Digitaalisuuden lisäksi Savonlinjaa kiinnostaa niin sähkö kuin kaasukin, jota käyttävää hybridibussia on kehitetty menestyksellisesti Lappeenrannan teknisessä yliopistossa.

Kaiken muun muutoksen keskellä on menossa myös muutto. Savonlinjan koko hallinto asettuu kesäkuun taitteessa uusiin tiloihin ammattikorkeakoulun kampuksen N-rakennukseen.

Yhtiö kaipaa lisää tilaa sekä yhteyksiä ammattikorkeakoulun kanssa. Honkanen on hyvin tyytyväinen, että käyttöön löytyi sopivasti juuri remontoitua tilaa.
– Olemme pitkään katselleet uusia tiloja, joita ei Mikkelissä ole paljon tarjolla. Nyt kaikki onnistui hyvin. Paikka on erittäin hyvä senkin vuoksi, että yhteistyötä XAMKin kanssa on mahdollista tehdä ihan lähietäisyydeltä.

Nykyiseen kiinteistöön Savonlinjalta jää tekninen henkilöstö ja bussitallit.
– Syksyllä tulee täyteen 40 vuotta tässä paikassa, joten tällekin kiinteistölle on aika tehdä jotakin, Honkanen sanoo.

Tapio Honkamaa

Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.