24.02.

SM Vaakuna-Rallissa tarjolla myös legendaarisia pätkiä

Jari Outisen kanssa raviradan EK:n ratamestarina toimiva Timo Viskari ja rallin reittijohtaja Jari Jakonen ovat valmistelemassa raviradan EK:ta.

Talven arvaamattomuus on aiheuttanut monenlaista päänvaivaa autokilpailujen järjestäjille. Välillä ollaan kärsitty lumen puutteesta ja viime aikoina sen määrä on tuottanut lisätyötä.
–Lumi aiheuttaa haastetta, kun sitä tulee enemmän kuin tarpeeksi näin viime hetkillä ennen rallia. Olemme joutuneet ajamaan teitä puhtaiksi, ettei niihin syntyisi polanteita, Vaakuna-Rallin reittijohtaja Jari Jakonen kertoo.
–Hyvä asia, että on lunta. Tammikuussa olin ensimmäistä kertaa toimitsijana talvirallissa, jossa oli hiekkapölyongelmaa, Jakonen hämmästelee.
Viikonloppuna Mikkelin ympäristössä ajettavan SM-rallin valmistelut alkoivat jo edellisvuoden rallin aikaan.
–Nytkin hahmottelen samalla jo ensi vuoden kisaa, mikäli SM-ralli meille myönnetään. Työ on pitkäjänteistä. Se alkaa reittiluonnoksen teolla ja aikataulujen hiomisella, jotta kisan toteutus olisi suunnitelman mukaan mahdollista.

Reittijohtajan haave
ei täyttynyt

Reittijohtaja tekee kilpailua yhteistyönä reittitiimin jäsenten kanssa.
–Oma tehtävänäni on valvoa, että hommat tulee tehtyä. Katson tulevaisuuteen ja teen ehdotuksia, joita ryhmässä sitten tarpeen mukaan hillitään, Jakonen naurahtaa.
–Tähän Mikkelin Urheiluautoilijoiden 50-vuotisjuhlaralliin oli kunnianhimoinen ajatukseni järjestää 53 kilometrin mittainen erikoiskoe. Se ei kuitenkaan ollut järkevää, etenkään turvallisuussyistä. Hätätilanteessa vasteaika turvaryhmälle olla paikalla on 15 minuuttia ja se tuottaisi hankaluuksia.
Turvallisuustekijät aiheuttavat järjestelyä myös katselijoiden liikkumiselle. Tästä lankeaa myös heille vastuuta.
–Lumipenkat kaventavat teitä entisestään ja isommankin raivausauton on päästävä reitille, muistuttaa Jakonen ralliyleisöä.

Lauantai-iltana
helpottaa

Kilpailun alusviikko kuluu reittijohtajalla lähinnä painotöiden kanssa. Tiekirjat, aikakortit ja katsojaoppaat on saatava valmiiksi ja toimitettava eri kohteisiin. Lähtölipun heilahdettua, reittijohtaja kulkee muun letkan mukana läpi rallireitin.
–Reittitiimi tarkastaa etuautona ennen kilpailijoita, että EK on suoritusvalmis. Sen lisäksi liikkuvat reitillä ennen kilpailijoita muun muassa turvapäällikkö ja ajanoton tarkastajat. Viimeisenä siviiliautona sen varmistaa AKK:n turvatarkkailijan kanssa reittijohtaja. Hän päättää, ajetaanko pätkä vai joudutaanko se jostain syystä perumaan. Heidän jälkeensä tulevat vielä ennen kilpailun alkua Poliisin Autourheilukerhon sekä VIP- ja 0-autot, Jakonen kertoo.
Rallireitissä on Jakosen mukaan oltava vuosittain jonkin verran vaihtelua. Tänä vuonna kaikki erikoiskokeet ajetaan vain kerran.
–Tämänvuotinen kahdeksan erikoiskokeen reitti on mielenkiintoinen. Se on viety enemmän isommille valtion teille ja 75 prosenttia on melko nopeaa isoa tietä. Rallissa on mukana vanhoja Jyskälän ja Hankirallin pätkiä. Huippuna on viimeistä edellisenä ajettava ”Mikkelin Ouninpohjaksi” mainittu Kokkosenlahden erikoiskoe, joka ajetaan tänä vuonna ensimmäistä kertaa pitkässä muodossa.
Pieniä pyörityksiä on vähemmän, poikkeuksena perjantai-iltana ajettava Raviradan EK, joka ajetaan ensimmäisen kerran SM-sarjassa parilähtönä. Eroja tulee syntymään, sillä reitti on haastava.
Kaiken mennessä nappiin pääsee reittijohtaja lauantai-iltana suunnittelemaan seuraavia koitoksia.
–Pääsen vähän huokaisemaan lauantaina kello 18.30, kun autokunta on maalissa, Jakonen toteaa.

Antero Lipsanen

Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.