21.01.

Muikusta muotoiltiin Saimaan seudun markkinamies

Mainostoimisto Kixit Oy:n luoma Sano muikku! -logo tulee näkymään useissa eri yhteyksissä.

Etelä-Savon ja koko Saimaan seudun yhteistyö ottaa kuluvan vuoden aikana harppauksen eteenpäin. Joukko eteläsavolaisia yrityksiä ja organisaatioita on jo ottanut osaksi markkinointiaan mainostoimisto Kixit Oy:n kehittämän Sano muikku! -tunnuksen ja viestin.
–Muikku on Suomen tärkeimpiä saaliskaloja. Se liikkuu eteenpäin parvessa, on muodoltaan sutjakka ja luonnostaan savolainen ”viäräleuka”. Se on rasvaeväinen aateliskala, Saimaan omaa superfoodia, jonka arvoa ei ehkä ole vielä edes ymmärretty, toimintamallin ja ilmeen kehittäjä, Kixit y:n toimitusjohtaja Vesa Kärkkäinen kertoo.
Kärkkäinen uskoo yhteistyön tuovan koko maakunnan mielikuvalle positiivista nostetta.
–Yhteinen identiteetti helpottaa alueen tunnetuksi tekemistä. Muikku kiteyttää saimaalaisen identiteetin ja se on yhteinen markkinointielementti kaikkien halukkaiden toimijoiden käyttöön. Tarkoituksena ei ole luoda uutta graafista ilmettä yrityksille ja yhteisöille, vaan antaa yhdistävä ja lisäarvoa tuova tekijä jokaisen omaan markkinointiin, Kärkkäinen toteaa.
Sano muikku! -tuotesarjaan kuuluu myös tekstiilejä, muistikirjoja, pehmoleluja ja mukeja. Mikkeliläinen Pauliina Rundgren HandiCrafts Oy toteuttaa tulevaksi kesäksi Saimaanmuikku-ilmeeseen pohjautuvan tuotesarjan.
–Muikku taipuu moneen tuotteeseen ja kertoo yhteistä tarinaa tästä alueesta. On ilo olla rakentamassa tunnettuutta alueelle myös omien Sano muikku! -tuotteitteni kautta, yrittäjä Pauliina Rundgren sanoo.

Yhteistä nimittäjää
on jo ehditty kaivata

Saimaa on maailmalla arvostettu matkailukohteena luontonsa ja puhtautensa ansiosta. Matkailujohtaja Maisa Häkkinen Miksei Oy:stä toteaa, että yhteistä nimittäjää maakunnan ja Saimaan markkinointiin on jo ehditty kaivata.
–Muikku vie tyylikkäästi alueen osaamista maailmalle. Sano muikku! -ilme näkyy jo tällä viikolla alkavilla Matkamessuilla ja olemme suunnitelleet sille vahvaa näkyvyyttä myös jatkossa, Häkkinen lupaa.
Ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Lenita Toivakka iloitsee myös, että Saimaan seudun yritysten markkinointiin on löytynyt yhteinen viesti.
–Yhteenkuuluvuuden tunne tekee alueesta vahvemman myös ulospäin. Muikku puhuttelee positiivisella, lämpimällä tavalla. Meillä on niin paljon hyvää ja ainutlaatuista Saimaan seudulla, kun vain muistaisimme sen itsekin, Toivakka korostaa.
Uutena alueen yhteistyötä kuvaavana tunnuksena julkaistaan myös Hyvää Saimaan seudulta -merkki. Se kertoo saimaalaisista juurista, osaamisesta ja vastuullisuudesta.
Paikalliset elintarvikeyritykset ovat jo jonkin aikaa markkinoineet tuotteitaan ja lähiruokaketjua tämän tunnuksen alla. Tunnus on lupaus tuotteesta, joka täyttää laatu- ja vastuullisuuskriteerit ja on osoitus toimijan ylpeydestä omaa seutua kohtaan.
Hankkimalla tunnuksella merkittyjä tuotteita jokainen voi osaltaan tukea alueen yritysten toimintaedellytyksiä ja luoda työtä omaan maakuntaan. Saimaan alueen yritykset voivat edelleen liittyä Hyvää Saimaan seudulta -tunnuksen käyttäjiksi.
Tämäkin tunnus on mainostoimisto Kixit Oy:n kehittämä ja rekisteröimä tavaramerkki.

Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.