16.12.

Pelkät jouluherkut eivät vyötä kutista

Punajuurilohi on kevyt mutta samalla jouluinen herkku.

KUVA: Foodin Joulureseptit

Moni joutuu todennäköisesti tammikuussa hieraisemaan silmiään vilkaistessaan kotivaakansa lukemia. Joulun ja uudenvuoden juhliin järkevästi valmistettuina säästävät herkut keventävät huomattavasti tammikuun painonpudotustalkoita.
Alku-valmennus ja Foodin ovat julkaisseet ilmaisen Jouluresepti-vihkon, jossa on monia tuttuja perinteisiä jouluherkkuja tuunattu niin, ettei niitä syödessään tarvitse potea huonoa omaatuntoa. Reseptit on kehittänyt Aino Mäkelä yhdessä Foodin Ambassador -tiimin kanssa. Reseptit ovat sokerittomia, gluteenittomia, maidottomia, mutta silti herkullisia. Reseptien joukosta löytyvät tietenkin perinteiset joulupiparit ja vähän uudempaakin joulumakujen maailmaa, muun muassa glögijäätelö ja punajuurilohi. Riisipuurostakin löytyy versio, jossa punainen maito on vaihdettu kookosmaitoon.
Vaikka olisi ruokavaliostaan tarkkaa tai ikuisella laihdutuskuurilla, täytyy ruokavalion olla silti hyvin monipuolinen ja silloin tällöin on oltava mahdollisuus myös herkutteluun, varsinkin juhlapyhien aikana.
Jos omassa ruokavaliossa herkuttelut on kokonaan kiellettyjä, ei sitä pysty aina välttämättä noudattamaan ja silloin joudutaan jojoilemaan ja yleensä lihomaan lisää.
–Valmentaessani ihmisiä syömään ja voimaan paremmin, kiinnitämme paljon huomiota siihen, että syömisen pitää olla hauskaa, herkullista ja monipuolista. Pienet lipsahdukset eivät haittaa ja toisaalta lähes kaikki ruoat pystyy valmistamaan niin, että ne edistävät omaa hyvinvointia ja laihtumista. Tämä reseptikirja on siitä hyvä esimerkki, Alku-valmentaja Sami Sundvik kertoo.

Piparit kuuluvat myös painoaan seuraavien jouluun. KUVA: Foodin Joulureseptit

Piparit kuuluvat myös painoaan seuraavien jouluun.
KUVA: Foodin Joulureseptit

Jouluaaton mässäilyt
eivät yksin lihota

On ymmärrettävää, että kaikkia jouluherkkuja voi olla vaikea vastustaa, mutta silti kannattaa miettiä, tarvitseeko ihan kaikkea mahdollista maistaa. Jos toisaalta pari päivää söisikin miten hyvänsä, ei se vielä ketään liiemmälti lihota.
Korkeintaan siitä tulee hekisesti ja joskus ehkä myös fyysisesti paha olo.
Ongelmaksi herkuttelu tuleekin eteen vasta siinä vaiheessa, kun joulusuklaiden maistelu ja glögin hörpiskely on alkanut jo pikkujouluissa ja jatkunut tauotta loppiaiseen saakka, pahimmassa tapauksessa hieman kauemminkin.
–Muista nauttia joulusta, valitse mahdollisuuksien mukaan terveellisempiä ruokia ja älä mässäile kuin korkeintaan kaksi päivää. Jos tämä ei kuitenkaan onnistu, niin tammikuussa on onneksi mahdollisuus ottaa uusi alku kevyempään uuteen vuoteen, Sami Sundvik ohjeistaa.

Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.