23.11.

Mikkeliinkin suunniteltiin takavuosina jätteenpolttolaitosta

Eero Jokinen aloitti yrittäjäuransa tällaisella pakettiautolla kuljettaen Helsinkiin mennessään keskussairaalan happipullot Woikoskelle täytettäviksi. Paluumatkalla tavaratilassa matkasivat lehtiniput ja täytetyt  happipullot sulassa sovussa.

Kierrätyksen yleistyttyä on Suomessa yhä enemmän ryhdytty hyödyntämään poltettavaksi soveltuvaa jätettä lämpöenergiatuotannossa.
Mikkeliin puuhasi ensimmäistä puu- ja paperijätettä hyödyntävää lämpövoimalaa aikanaan keskitetyn jätehuollon ja kierrätyksen pioneerityötä tehnyt Eero ”Kota” Jokinen jo vuosikymmeniä sitten. Tuolloin aika ei ollut vielä kypsä tällaiselle hankkeelle ja Rantakylään kuuden teollisuushallin lämmönlähteeksi lämpövoimala kaatui lähiasukkaiden vastustukseen.
–Noihin aikoihin tuli Graanin sahalta jätteeksi suuret määrä lyhyttä puupölkkyä, joka olisi voitu polttaa laitoksen uunissa. Puujätteen seassa olisi voinut käyttää muun muassa pahvi- ja paperijätettä, Jokinen kertoo.
Jokisen suunnitelmat olivat niin pitkällä, että oli selvittänyt ilmailuviranomaisten kanssa jo savupiipun enimmäispituudenkin.
–Saattoi se silloinen maalaiskunnan energiainsinöörikin olla vähän sitä mieltä, ettei tällaisen vajaan kansakoulun käyneen pidä tulla hyppimään energiaan liittyvissä asioissa nenälle, Jokinen naurahtaa nyt muutamaa vuosikymmentä myöhemmin.
Kun omalle paikkakunnalle hahmoteltu lämpökeskus ei saanut lupaa, oli puujäte kuljetettava haketettuna muualle poltettavaksi.
–Eihän siinä ollut järjenhäivääkään, kun hake olisi voitu muuttaa lämmöksi täällä Mikkelissäkin, Jokinen toteaa.

Vaihtolavat tehostivat
autojen käyttöä

Keskitetyn jätekuljetuksen uranuurtajana Mikkelissä toimeen Jokisen mukaan yksi jätehuollon kehityksen käännekohdista oli vaihtolavat.
–Ne mullistivat silloin koko kuljetusalan. Niiden ansiosta pystyi samalla nuppiautolla hoitamaan monenlaisia eri kuljetuksia. Ei tarvinnut, kun vaihtoi välillä kuskia ja lavoja. Meilläkin kertyi auton mittariin parhaimmillaan 28 päivän aikana kaikkiaan 32 000 kilometriä, Jokinen muistelee.
Mikkeli olikin pitkälti Jokisen pioneerityön ansiosta ensimmäisiä maaseutukaupunkeja, joissa otettiin käyttöön keskitetty jätehuolto. Helppoa ei työ ollut.
–Vaikka kuinka kiertelin taloyhtiöissä selittäen, kuinka paljon ne säästäisivät vuodessa liittymällä keskitettyyn jätehuoltoon, oli niitä vaikea saada innostumaan asiasta. Pikkuhiljaa taloja kuitenkin kertyi siinä määrin, että tuli mahdolliseksi tehdä pelkästään jätehuoltoon tarvittavia investointeja, Jokinen kertoo.
Pikkuhiljaa varikolle ilmestyi paikkakunnan ensimmäinen pakkaava jäteauto, myöhemmin jäteastioiden pesuauto ja monia muita jätteiden kuljetuksessa tarvittavia erikoislaitteita.

Edelleenkin on Kangasniementien varressa roskis, jossa komeilee Jäte-Eeron mainoskyltti.

Edelleenkin on Kangasniementien varressa roskis, jossa komeilee Jäte-Eeron mainoskyltti.

Hedelmät sulina
tohon avulla

Ennen vuonna 1964 perustamaansa Mikkelin Piha- ja Jätehuolto Eero Jokistakin hän oli jo sivunnut alaa, sillä hän keräsi Mikkelissä jätepaperia.
–Jätepaperivarastoksi olin vuokrannut Kirjalan kartanon puimalan, josta myin paperin eteenpäin, silloin, kun menekkiä oli. Pikkupojat hajottivat puimalaan sijoitettuja paperipaaleja etsiessään itselleen lukulehtiä, Jokinen naurahtaa.
Yritystoimintansa Jokinen aloitti 1950-luvun lopulla sukkuloimalla pakettiautollaan Mikkelin ja Helsingin väliä. Lähtiessä autoon lastattiin keskussairaalasta tyhjät happipullot, jotka käytettiin menomatkalla täytettävänä Woikoskella ja Helsingin päässä kuormattiin autoon Mikkelin läänin alueelle tulevia päivälehtiä.
Vaihtolavojen tutua käyttöön varikolle varattiin oma kontti Helsingin reitille ja auton kiertäessä päiväreitillään toivat asiakkaat konttiin täytettäviksi vietävät happipullot.
–Karjaportin tuotteita varten oli kylmäkoppi ja hedelmien kuljetuksia varten virittelimme yhteen koppiin talveksi kaasutohon. Ei se saattanut täysin paloturvallinen olla, mutta hedelmät pysyivät kovimpienkin pakkasten aikana sulana, Eero Jokinen muistelee.

Kari Liikanen

Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.