20.10.

McDonald´s-ravintoloitsija on tyytyväinen nuoreen työväkeensä

Kahta McDonald´s-ravintolaa Mikkelissä pyörittävä Hannu Summanen vakuuttaa nuorten työntekijöiden kantavan oman vastuunsa, jos heitä kohdellaan oikeudenmukaisesti.

Kahta McDonald´s-ravintolaa Mikkelissä pyörittävä Hannu Summanen ei ole valmis allekirjoittamaan väitettä, että nykynuoret suhtautuisivat työelämään sen löysemmin rantein kuin aikuisikäisetkään.
–Me yrittäjät olemme itse avainasemassa. Olen yrittäjävuosieni aikana tullut huomaamaan, että jos nuorille maksetaan sellainen palkka, joka heille kuuluu, heitä kohdellaan muutenkin hyvin ja johdetaan oikein, ei heidän kanssaan ole minkäänlaisia ongelmia. Ainakaan meillä ei ongelmia ole ollut koko aikana, Summanen tähdentää.
Summanen työllistää Mikkelissä torin kulmalla ja Graanilla sijaitsevissa ravintoloissaan kuutisenkymmentä työntekijää. Kolmannes heistä on täyspäiväisiä ja loput osa-aikaisia ja valtaosa iältään alle kolmekymppisiä.
–Osa-aikaisista noin kolmannes on opiskelijoita, Summanen arvioi.
Myös henkilöstön vaihtuvuus on pysynyt Summasen ravintoloissa suhteellisen pienenä ja työntekijöiden joukossa on sellaisiakin työntekijöitä, jotka tulivat töihin jo hänen avatessaan ravintolansa Mikkeliin. Mikkelin ohella Summanen omistaa McDonald´s-ketjuun kuuluvan ravintolan myös Varkaudessa.
–Tukholman keskustassa voi henkilöstön vaihtuvuus olla vuosittain 200 prosenttia. Meillä vaihtuvuus on liikkunut 20 prosentin korvilla, Summanen vertaa.
–Tietysti ketjun brändikin houkuttelee nuoria, joten meillä on mahdollisuus valita työntekijät suuremmasta hakijajoukosta kuin monella muulla toimialalla operoivalla yrityksellä, Summanen jatkaa.
Erityisen tyytyväinen Summanen on oppisopimuskoulutukseen. McDonald´silla on myös oma koulutusjärjestelmän ja sen läpikäyneillä on mahdollisuus suorittaa erilaisia ammattitutkintoja.

Hampurilainen maistuu
yhä iäkkäämmille

Summasen mukaan McDonlad´s-ketjulla on tällä hetkellä sen verran vahva brändi, että se tuntuu kestävän varsin hyvin taloudellisetkin heilahtelut. Kuluvaltakin vuodelta hän arvioi yrityksensä tekevän myynnillisesti plus-merkkisen tuloksen.
–Olen jostain kuullut väitteen, että ketjumme myynti, ja pikaruoka-alan myynti yleisestikin, kasvaa laman aikana. Näin ei mielestäni kuitenkaan tapahdu, mutta onneksi myynti ei suuremmin pienenekään. Tosin juuri tällä hetkellä myyntikehityksemme on hyvinkin nousujohteinen, ennakoineeko jopa yleistä piristymistä.
–Asiakaskuntamme keski-ikä on myös noussut tasaisesti. Se osoittaa, että ketju ei ole pelkästään nuorison juttu vaan iäkkäämpikin sukupolvi on oppinut käymään ravintoloissamme, Hannu Summanen toteaa.

Kari Liikanen

Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.