29.05.

Haukivuorelle tavoitellaan viittä päivittäistä junavuoroa

Haukivuoren aluejohtokunnan puheenjohtajana toimiva kauppaneuvos Leo Laukkanen uskoo, että Haukivuorelle voidaan vielä palauttaa junaliikenne.

Haukivuorella elätellään edelleen toiveita, että Savon radalla kulkeviin matkustajajuniin löytyisi jälleen Haukivuoren kohdalla jarrupoljin.
Vuosi sittenhän Haukivuorelle pysähtyi päivittäin 12 junavuoroa, joista kaksi kuului velvoiteliikenteen piiriin. Liikenne- ja viestintäministeriön annettua noin vuosi sitten VR:lle luvan velvoiteliikenteen lopettamisesta, ovat junat elokuun 11. päivästä lähtien pyyhältäneet pillit parkuen Asemakylän ohi.
Raideliikenteen jättämää aukkoa ovat kaupunki ja Pohjois-Savon ely-keskus yrittäneet paikkailla viikonlopun asiointiliikennettä ostamillaan bussivuoroilla. Mikkelin suuntaan tapahtuva asiointiliikenne on kaupungin ja Pieksämän suuntaan tapahtuva ely-keskuksen vastuulla. Nykyinen järjestely on tuonut molemmille kymppitonnien lisäkustannuksia.
Jos kaikki VR:n lopettamat junavuorot korvataan busseilla, tietäisi se Mikkelille vuosittain 165 000 euron lisäkustannusta. Ely-keskukselle lisälasku olisi vielä tuntuvasti sitä suurempi.

Junaliikenne ei ole yksistään
haukivuorelaisten asia

Kaupunginvaltuusto päätti alkuvuodesta, että kaupunki tekee kaiken voitavansa junaliikenteen palauttamiseksi. Kevään mittaan palauttamisasiaa ovat valmistelleet Haukivuoren aluejohtokunta, kaupunginhallitus ja erillinen tukiryhmä, jossa on kaupungin ja aluejohtokunnan lisäksi edustus myös maakuntaliitosta ja aluehallintovirastosta.
Tukiryhmän tavoitteena on saada tuekseen vielä kaikki Etelä-Savon kansanedustajat.
–Olemme asettaneet tavoitteeksemme, että Haukivuorelta lähtisi viimeistään vuodenvaihteen jälkeen päivittäin viisi keskeisintä junavuoroa molempiin suuntiin, aluejohtokunnan puheenjohtajana toimiva kauppaneuvos Leo Laukkanen kertoo.

Pitkä vai lyhyt
matematiikka?

VR perusteli vuosi sitten junavuorojen lakkauttamista kannattamattomuudella. Jo heti tuoreeltaan Haukivuorella hämmästeltiin, millaisilla perusteilla sen laskelmat oli tehty, kun jo pelkästään yksi Mikkeliin ostettu matkalippu riittäisi kattamaan pysähtymisen aiheuttamat kustannukset. Vuosittaisen matkustajamäärän mukaan jokaiseen Haukivuorella pysähtyneeseen junaan nousi 3,4 matkustajaa ja moni heistä matkusti vielä Mikkeliä kauemmas.
Aluejohtokunta on tehnyt oman selvityksensä, joka tyrmää tylysti VR:n väitteen.
–Vaikka junan pysähtyminen maksaisi VR:lle kympin, olisi liikenne silti laskelmiemme perusteella kannattavaa. VR ei ole jostain syystä halunnut esittää omia laskelmiaan, lienevätkö nekin osoittaneet plus-merkkistä tulosta, Laukkanen heittää.

Kommentit

  1. Mese 23/08/2015 20:43

    Joo viitostietä ei pidä vaarantaa. Harva käyttää junaa mutta logistiikka pyörii valtatien varassa

  2. Lenina 03/06/2015 22:20

    Ei VR esitä koskaan mitään laskelmia. Se on vallankäyttäjien suojeluksessa oleva monopoli, jonka panttivankina on koko Suomen olematon rautatiepolitiikka. Ja Mikkelin päättäjät varovat ryhtymästä sotajalalle, ettei heille tärkeämpi hanke, viitostie vaarannu.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.